41 - 60

41. Το τρύπιο ορθογώνιο

Το παρακάτω ορθογώνιο έχει τρεις τρύπες: μία ορθογώνια στο κέντρο του και δύο τετραγωνικές σε συμμετρικές θέσεις ως προς το κέντρο του. Βρείτε έναν τρόπο να το χωρίσετε σε δύο ίσα τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο χωρίς τρύπες.


42. Γνωστοί ή άγνωστοι

Ανάμεσα σε οποιουσδήποτε έξι ανθρώπους υπάρχουν είτε τρεις γνωστοί μεταξύ τους είτε τρεις άγνωστοι μεταξύ τους. Μπορείτε να το αποδείξετε;


43. Το επιτραπέζιο παιχνίδι

Το τετραγωνικό ταμπλό όπου παίζεται ένα επιτραπέζιο παιχνίδι είναι χωρισμένο σε ίσα τετραγωνάκια, όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα, καθώς και σε τέσσερις περιοχές, μέσα στις οποίες κινεί το πιόνι του ο κάθε παίκτης. Οι τέσσερις περιοχές έχουν το ίδιο μέγεθος και σχήμα, και σε καθεμία ανήκει ένα από τα τετραγωνάκια με τους αριθμούς 1, 2, 3 και 4. Μπορείτε να βρείτε το σχήμα που έχουν αυτές οι τέσσερις περιοχές;


44. Τα τρία κουτιά του Bertrand

Μπροστά σας, πάνω σε ένα τραπέζι, υπάρχουν τρία όμοια κλειστά κουτιά. Το ένα περιέχει δύο χρυσά νομίσματα, το άλλο περιέχει δύο ασημένια και το τρίτο περιέχει ένα χρυσό και ένα ασημένιο. Επιλέγετε ένα κουτί στην τύχη. Προφανώς, η πιθανότητα να περιέχει δύο ίδια νομίσματα είναι 2/3. Το ανοίγετε και χωρίς να δείτε το περιεχόμενό του παίρνετε ένα νόμισμα στην τύχη. Βλέπετε ότι αυτό το νόμισμα είναι χρυσό. Άρα, το κουτί που επιλέξατε αποκλείεται να είναι το κουτί με τα δύο ασημένια νομίσματα. Επομένως, πρέπει να είναι είτε εκείνο με τα δύο χρυσά είτε εκείνο με το χρυσό και το ασημένιο. Φαίνεται, λοιπόν, ότι η πιθανότητα να είναι το κουτί με τα δύο χρυσά νομίσματα είναι 1/2. Αν παίρνατε ένα ασημένιο νόμισμα από το κουτί, θα μπορούσατε ομοίως να συμπεράνετε ότι η πιθανότητα να είναι το κουτί με τα δύο ασημένια νομίσματα είναι 1/2. Αλλά τότε η πιθανότητα να επιλέξατε κουτί με δύο ίδια νομίσματα είναι 1/2 ανεξάρτητα από το είδος του νομίσματος που βλέπετε. Συνεπώς, είναι 1/2 ακόμη και αν δεν βλέπατε κανένα νόμισμα. Αυτό όμως είναι παράδοξο, αφού η πιθανότητα να περιέχει ένα κουτί δύο ίδια νομίσματα είναι 2/3, δεν είναι 1/2. Μπορείτε να βρείτε πού είναι το λάθος;

Το παράδοξο αυτό τέθηκε από τον Γάλλο μαθηματικό J. Bertrand και υπάρχει στο βιβλίο του Calcul des probabilités, που εκδόθηκε το 1889.


45. Οι αρχειοθήκες

Σε μια εταιρεία, ο διευθυντής, ο υποδιευθυντής και τέσσερις υπάλληλοι έχουν τα κλειδιά με τα οποία ανοίγουν οι αρχειοθήκες της εταιρείας, όπου φυλάσσονται τα διάφορα έγγραφα. Είναι γνωστά τα εξής στοιχεία:

  • Ο διευθυντής έχει όλα τα κλειδιά.

  • Ο υποδιευθυντής έχει όλα τα κλειδιά εκτός από ένα, που το έχουν και οι τέσσερις υπάλληλοι.

  • Κάθε δυάδα από τους τέσσερις υπαλλήλους έχει όλα τα κλειδιά εκτός από ένα, που το έχει ο καθένας από τους άλλους δύο υπαλλήλους.

  • Κανένα από τα κλειδιά που λείπουν από έναν υπάλληλο δεν το έχουν και οι τρεις άλλοι υπάλληλοι.

  • Δεν υπάρχει καμία αρχειοθήκη που να έχουν όλοι το κλειδί της και κάθε αρχειοθήκη ανοίγει με διαφορετικό κλειδί.

Πόσες είναι οι αρχειοθήκες αυτής της εταιρείας; Για πόσες αρχειοθήκες έχει κλειδιά ο καθένας από τους τέσσερις υπαλλήλους;


46. Τα αυτοκόλλητα

Σε ένα τηλεπαιχνίδι, όπου ομάδες παικτών καλούνταν να λύσουν διάφορες σπαζοκεφαλιές, ο παρουσιαστής του παιχνιδιού έδειξε στους παίκτες μιας ομάδας —στον Α, τον Β και τον Γ— τέσσερα κόκκινα αυτοκόλλητα και τέσσερα μπλε και τους είπε ότι θα κολλούσε δύο στο μέτωπο τους καθενός. Έπειτα, τους έδεσε τα μάτια, κόλλησε από δύο αυτοκόλλητα στα μέτωπά τους και έβαλε στην τσέπη του τα δύο που περίσσεψαν. Στη συνέχεια, οι τρεις παίκτες έλυσαν τα μάτια τους. Ο κάθε παίκτης έβλεπε τα αυτοκόλλητα των άλλων δύο, αλλά δεν υπήρχε κάποιος τρόπος για να δει τα δικά του. Η ομάδα τους θα κέρδιζε αν τουλάχιστον ένας από όλους έβρισκε το χρώμα των αυτοκόλλητων που είχε στο μέτωπό του, όμως θα έπρεπε να είναι σίγουροι για αυτό που θα έλεγαν, γιατί θα έχαναν αν έκαναν λάθος. Δεν έπρεπε, βεβαίως, να μιλούν μεταξύ τους ή να κάνουν νοήματα. Ο παρουσιαστής ρώτησε πρώτα τον Α να του πει το χρώμα των δικών του αυτοκόλλητων, μετά ρώτησε τον Β και μετά τον Γ. Ο Α είπε ότι δεν το ήξερε, το ίδιο ο Β και ο Γ. Ο παρουσιαστής ξαναρώτησε τον Α, που εξακολουθούσε να μην ξέρει, και μετά τον Β, που το είπε σωστά.

Ποιο ήταν το χρώμα των αυτοκόλλητων του Β και πώς το βρήκε;


47. Το τετράγωνο με την κομμένη γωνία

Χωρίστε το παρακάτω σχήμα σε τέσσερα τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.


48. Ειλικρινείς και ψεύτες (X)

Ο κάθε κάτοικος ενός νησιού είναι είτε ειλικρινής είτε ψεύτης. Οι ειλικρινείς λένε πάντα την αλήθεια και οι ψεύτες λένε πάντα ψέματα. Επίσης, οι κάτοικοι αυτού του νησιού είναι είτε πλούσιοι είτε φτωχοί.

α) Τι μπορεί να πει ένας κάτοικος που είναι πλούσιος και ειλικρινής για να πείσει ότι όντως είναι ένας πλούσιος ειλικρινής;

β) Τι μπορεί να πει ένας κάτοικος που είναι φτωχός και ψεύτης για να πείσει ότι όντως είναι ένας φτωχός ψεύτης;


49. Συσκευασίες μολυβιών

Ένα σουπερμάρκετ διαθέτει τα μολύβια αποκλειστικά σε συσκευασίες των 4 και των 7 τεμαχίων. Ποιος είναι ο μεγαλύτερος αριθμός μολυβιών που δεν μπορεί κάποιος να αγοράσει από αυτό το σουπερμάρκετ;


50. Ελευθερία ή κρεμάλα

Σε μια παράξενη χώρα, οι αρχές δίνουν σε έναν καταδικασμένο σε θάνατο μια ευκαιρία να σωθεί. Ο διευθυντής της φυλακής τον οδηγεί σε έναν χώρο όπου υπάρχουν δύο πόρτες φρουρούμενες από έναν φρουρό η καθεμία. Η μία πόρτα οδηγεί στην ελευθερία και η άλλη στην κρεμάλα. Ο κατάδικος πρέπει να επιλέξει τη μία από τις δύο πόρτες. Ο διευθυντής της φυλακής τον πληροφορεί ότι, πρώτον, και οι δύο φρουροί ξέρουν ποια πόρτα οδηγεί στην ελευθερία και ποια στην κρεμάλα και, δεύτερον, μόνο ο ένας από τους δύο φρουρούς λέει την αλήθεια, ο άλλος λέει πάντα ψέματα. Ο κατάδικος επιτρέπεται να κάνει μόνο μια ερώτηση σε έναν φρουρό. Τι πρέπει να ρωτήσει για να σώσει τη ζωή του;


51. Ο ποντικός (ΙΙ)

Σε έναν τοίχο υπάρχουν πέντε αβαθείς τρύπες στη σειρά, όπου, πότε στη μία και πότε στην άλλη, κρύβεται ένα ποντίκι. Το ποντίκι, κάθε βράδυ, και μόνο τότε, μετακινείται από την τρύπα όπου τυχαίνει να βρίσκεται σε διπλανή τρύπα. Κάθε πρωί, και ποτέ άλλοτε, έχετε τη δυνατότητα να κοιτάτε σε μία τρύπα της επιλογής σας. Ποια στρατηγική μπορεί να εξασφαλίσει ότι τελικά θα βρείτε το ποντίκι;


52. Τετραγωνισμός τριγώνου

Χωρίστε το ισοσκελές τρίγωνο που φαίνεται στο παρακάτω σχήμα σε τέσσερα τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.


53. Τετραγωνίστε το σπιτάκι

Το παρακάτω πεντάπλευρο σχήμα μοιάζει με σπιτάκι. Χωρίστε το σε τρία τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.


54. Ο ειλικρινής, ο ψεύτης και ο αναξιόπιστος (Ι)

Τρεις φίλοι —ο Α, ο Β και ο Γ— είναι πολύ ιδιαίτεροι: κάποιος από τους τρεις λέει πάντα την αλήθεια, είναι ο ειλικρινής της παρέας· κάποιος λέει πάντα ψέματα, είναι ο ψεύτης· και κάποιος λέει άλλοτε την αλήθεια και άλλοτε ψέματα, είναι ο αναξιόπιστος. Ο καθένας από τους τρεις φίλους, βεβαίως, γνωρίζει την ιδιαιτερότητα των άλλων δύο. Σας δίνετε η δυνατότητα να κάνετε τρεις ερωτήσεις απευθυνόμενος κάθε φορά σε έναν από τους τρεις, είτε στον ίδιο είτε σε διαφορετικό, οι οποίες θα απαντηθούν με «ναι» ή «όχι». Μπορείτε να βρείτε ποιος είναι ο ειλικρινής, ποιος είναι ο ψεύτης και ποιος είναι ο αναξιόπιστος;


55. Τα τέσσερα κουτιά

Σε ένα τεστ λογικής, ο εξεταστής έδωσε σε τέσσερις εξεταζόμενους τέσσερα κλειστά κουτιά και τους είπε τι περιείχαν. Ένα κουτί περιείχε μία κόκκινη μπίλια και δύο άσπρες, ένα περιείχε δύο κόκκινες μπίλιες και μία άσπρη, ένα περιείχε τρεις κόκκινες μπίλιες και ένα περιείχε τρεις άσπρες μπίλιες. Πάνω στα κουτιά ήταν τοποθετημένες οι ετικέτες «ΚΑΑ», «ΚΚΑ», «ΚΚΚ» και «ΑΑΑ», μία στο καθένα. Το «Κ», βεβαίως, σήμαινε κόκκινη μπίλια και το «Α» άσπρη μπίλια. Ο εξεταστής πληροφόρησε τους εξεταζόμενους ότι σε κανένα κουτί δεν ήταν τοποθετημένη η αντίστοιχη με το περιεχόμενό του ετικέτα. Στη συνέχεια, τους είπε να πάρουν ο ένας μετά τον άλλον δύο μπίλιες από το κουτί τους, χωρίς να δουν το περιεχόμενό του, να τις δείξουν σε όλους και να πουν το χρώμα της τρίτης μπίλιας που περιείχε το κουτί τους. Οι εξεταζόμενοι δεν μπορούσαν να δουν τις ετικέτες των άλλων κουτιών, παρά μόνο του δικού τους.

Ο πρώτος εξεταζόμενος έβγαλε από το κουτί του δύο άσπρες μπίλιες και είπε ότι δεν ήξερε το χρώμα της τρίτης μπίλιας.

Ο δεύτερος εξεταζόμενος έβγαλε από το κουτί του δύο κόκκινες μπίλιες και είπε το χρώμα της τρίτης μπίλιας.

Ο τρίτος εξεταζόμενος έβγαλε από το κουτί του μία κόκκινη και μία άσπρη μπίλια και είπε επίσης το χρώμα της τρίτης μπίλιας.

Ο τέταρτος εξεταζόμενος δεν έβγαλε καμία μπίλια από το κουτί του και είπε το χρώμα που είχαν και οι τρεις μπίλιες που περιείχε το κουτί του.

Ποια ετικέτα είχε το κάθε κουτί και τι χρώμα είχαν οι μπίλιες που περιείχε το καθένα;


56. Οι κάλπικες λίρες (ΙΙ)

Η αστυνομία έχει κατασχέσει οκτώ σακούλια, το καθένα από τα οποία περιέχει 50 χρυσές λίρες. Οι αστυνομικοί γνωρίζουν ότι πέντε από τα σακούλια περιέχουν γνήσιες λίρες και τρία περιέχουν μόνο κάλπικες, δεν γνωρίζουν όμως ποια είναι αυτά. Επίσης, γνωρίζουν το βάρος της γνήσιας λίρας και το βάρος της κάλπικης, η οποία ζυγίζει 1 γραμμάριο λιγότερο από τη γνήσια. Οι κάλπικες λίρες φαίνονται ίδιες με τις γνήσιες. Πώς θα βρουν ποια σακούλια περιέχουν τις κάλπικες λίρες ζυγίζοντας μία φορά σε ζυγαριά ακριβείας όσο το δυνατόν λιγότερες λίρες;


57. Δύο τετράγωνα από ένα (ΙΙ)

Χωρίστε ένα τετράγωνο διαστάσεων 13 × 13 σε ένα τετράγωνο και σε τρία τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν άλλο ένα τετράγωνο.


58. Τετραγωνισμός λωρίδας

Κόψτε μια λωρίδα από ένα χαρτί, που το μήκος της να είναι πενταπλάσιο από το πλάτος της. Έπειτα, χωρίστε τη σε πέντε τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.


59. Βαριές και ελαφριές μπίλιες

Έχετε δύο κόκκινες, δύο μπλε και δύο άσπρες μπίλιες και έναν ισοσκελή ζυγό. Όλες οι μπίλιες φαίνονται ίδιες, όμως η μία από τις κόκκινες, η μία από τις μπλε και η μία από τις άσπρες είναι λίγο βαρύτερες από τις άλλες τρεις. Όλες οι βαριές μπίλιες ζυγίζουν το ίδιο και όλες οι ελαφριές ζυγίζουν το ίδιο. Μπορείτε να βρείτε ποιες είναι οι βαριές και ποιες είναι οι ελαφριές μπίλιες με δύο μόνο ζυγίσεις;


60. Το ορθογώνιο με την κομμένη γωνία

Το παρακάτω σχήμα είναι ένα ορθογώνιο από το οποίο έχει αφαιρεθεί ένα τμήμα. Χωρίστε αυτό το σχήμα σε τέσσερα τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.

Last updated