101 - 120

101. Τα βαρέλια

Ένας ταβερνιάρης έκλεισε την ταβέρνα του και πούλησε τα βαρέλια του με το κρασί σε δύο ενδιαφερόμενους εμπόρους, εκτός από ένα βαρέλι που το κράτησε για τον εαυτό του. Τα βαρέλια που πήρε ο ένας έμπορος περιείχαν διπλάσια ποσότητα κρασιού από τα βαρέλια που πήρε ο άλλος. Όλα τα βαρέλια που είχε στην ταβέρνα του, καθώς και τα λίτρα που περιείχε το καθένα, φαίνονται στο σχήμα. Ποιο ήταν το βαρέλι που δεν πούλησε;


102. Άσπροι και μαύροι σκούφοι (ΙΙ)

Σε ένα τηλεπαιχνίδι, όπου ομάδες παικτών καλούνταν να λύσουν διάφορες σπαζοκεφαλιές, ο παρουσιαστής του παιχνιδιού έδεσε τα μάτια στους τρεις παίκτες μιας ομάδας που συμμετείχε στο παιχνίδι —του Α, του Β και του Γ— και φόρεσε στον καθένα από έναν σκούφο. Έπειτα, έλυσε τα μάτια του Α και του Β μόνο. Ο καθένας από αυτούς τους δύο μπορούσε, βεβαίως, να δει τους σκούφους των άλλων, αλλά δεν υπήρχε κάποιος τρόπος για να δει τον δικό του. Ο παρουσιαστής πληροφόρησε τους παίκτες ότι ο σκούφος που φορούσαν ήταν είτε άσπρος είτε μαύρος και ότι δεν φορούσαν όλοι άσπρο. Τέλος, ρώτησε πρώτα τον Α, μετά τον Β και τελευταίο τον Γ να του πουν το χρώμα του σκούφου που φορούσαν. Η ομάδα τους θα κέρδιζε αν τουλάχιστον ο ένας από τους τρεις απαντούσε σωστά, όμως έπρεπε να είναι σίγουροι για την απάντησή τους, γιατί θα έχαναν αν κάποιος απαντούσε λάθος. Ο Α απάντησε ότι δεν ήξερε το χρώμα του σκούφου του, το ίδιο και ο Β, ενώ ο Γ, παρόλο που τα μάτια του ήταν δεμένα, το είπε σωστά. Τι χρώμα είχε ο σκούφος που φορούσε και πώς το βρήκε;


103. Κυκλική αντιστοίχιση

Στο παρακάτω σχήμα, βλέπετε έναν κύκλο που περιβάλλεται από έναν δακτύλιο. Ο κύκλος φέρει στην περιφέρειά του και σε ίσες αποστάσεις τους αριθμούς από το 1 έως το 5. Ο δακτύλιος φέρει και αυτός τους αριθμούς από το 1 έως το 5 σε ίσες αποστάσεις και μπορεί να περιστρέφεται. Έτσι, οι αριθμοί του δακτυλίου μπορούν να αντιστοιχιστούν με τους αριθμούς του κύκλου με πέντε διαφορετικούς τρόπους. Σε καθένα από τους πέντε τρόπους, μόνο ένας από τους αριθμούς του δακτυλίου είναι ίδιος με τον αντίστοιχο του κύκλου. Μπορείτε να βρείτε ποια είναι η θέση του κάθε αριθμού πάνω στον δακτύλιο; Υπάρχουν τρεις λύσεις.


104. Εφαπτόμενα νομίσματα

Τρία νομίσματα είναι ο ελάχιστος αριθμός νομισμάτων που μπορούν να τοποθετηθούν οριζοντίως πάνω σε ένα τραπέζι με το καθένα να ακουμπά δύο νομίσματα. Ποιος, όμως, είναι ο ελάχιστος αριθμός όμοιων νομισμάτων που μπορούν να τοποθετηθούν οριζοντίως πάνω σε ένα τραπέζι με το καθένα να ακουμπά τρία νομίσματα; Ποιος είναι ο αμέσως επόμενος αριθμός όμοιων νομισμάτων με τα οποία μπορεί να γίνει το ίδιο; Κανένα νόμισμα δεν πρέπει να βρίσκεται πάνω σε άλλα.


105. Τα φιτίλια

Έχετε δύο φιτίλια που το καθένα καίγεται σε 4 λεπτά. Μπορείτε να μετρήσετε χρόνο 3 λεπτών με αυτά τα δύο φιτίλια και με έναν αναπτήρα;

Τα φιτίλια δεν έχουν σταθερό πάχος σε όλο το μήκος τους και, επομένως, δεν καίγονται με σταθερό ρυθμό. Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι μισό φιτίλι δεν καίγεται σε 2 λεπτά.


106. Αντιστροφή σειράς (IV)

Σχεδιάστε έναν πίνακα 2 × 3 σε ένα φύλλο χαρτί. Μετά, κόψτε πέντε όμοια τετράγωνα από το χαρτί, γράψτε σε αυτά τους αριθμούς από το 1 έως το 5, από έναν στο καθένα, και τοποθετήστε τα μέσα στα κελιά όπως φαίνεται στο πρώτο σχήμα. Προσπαθήστε, τώρα, να αντιστρέψετε τη σειρά αυτών των αριθμημένων τετραγώνων, έτσι ώστε να διαταχθούν όπως φαίνεται στο δεύτερο σχήμα, μετακινώντας κάθε φορά ένα τετράγωνο από το κελί όπου βρίσκεται σε διπλανό κελί που είναι άδειο. Ποιος είναι ο ελάχιστος αριθμός μετακινήσεων που απαιτούνται για να αντιστραφεί η σειρά των τετραγώνων;


107. Περίπλοκες συνδέσεις (V)

Το παρακάτω σχήμα παριστάνει μια ηλεκτρονική πλακέτα. Σε αυτή την πλακέτα πρέπει να συνδεθούν μεταξύ τους τα εξής σημεία: το Α με το Α΄, το Β με το Β΄, το Γ με το Γ΄ και το Δ με το Δ΄. Οι αγωγοί σύνδεσης πρέπει να βρίσκονται πάνω στις οριζόντιες και κάθετες γραμμές του πλέγματος, όχι όμως πάνω στα όρια της πλακέτας, και προφανώς δεν πρέπει να διασταυρώνονται. Πώς πρέπει να γίνουν οι συνδέσεις;


108. Ριψοκίνδυνη διαφυγή

Ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ βρίσκεται παγιδευμένος στην ταράτσα ενός κτιρίου, γύρω από το οποίο δεν υπάρχουν άλλα κτίρια. Στην άκρη της ταράτσας είναι στερεωμένος ένας κρίκος. Κοιτάζοντας ο ντετέκτιβ προς τα κάτω, βλέπει ότι στα 10 μέτρα από την ταράτσα, ακριβώς κάτω από αυτόν τον κρίκο, υπάρχει ένα περβάζι, όπου είναι στερεωμένος άλλος ένας κρίκος. Μαζί του έχει ένα σχοινί μήκους 20 μέτρων. Το κτίριο έχει ύψος 30 μέτρα. Πώς μπορεί να κατέβει στο έδαφος χρησιμοποιώντας αυτούς τους δύο κρίκους και το σχοινί του;


109. Το πρόβλημα των τεσσάρων καρτών

του Peter Wason

Μπροστά σας, πάνω σε ένα τραπέζι, βρίσκονται τέσσερις κάρτες τοποθετημένες όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Καθεμία από αυτές τις κάρτες έχει ένα γράμμα στη μία πλευρά της και έναν αριθμό στην άλλη πλευρά της.

Σας λένε ότι, όταν υπάρχει φωνήεν στη μία πλευρά μιας κάρτας, στην άλλη πλευρά της υπάρχει άρτιος αριθμός. Ποιες κάρτες θα γυρίσετε για να διαπιστώσετε ότι όντως αυτό συμβαίνει;


110. Ψηφία στις προτάσεις

Συμπληρώστε τα κενά με τα κατάλληλα ψηφία, για να είναι αληθείς και οι πέντε προτάσεις της ακόλουθης κάρτας.


111. Η ηλικία (ΙΙΙ)

Ένα αγόρι πριν από τρία χρόνια είχε τριπλάσια ηλικία από την αδελφή του, ενώ τώρα έχει διπλάσια ηλικία από αυτήν. Ποια είναι η ηλικία του;


112. Οι τρεις μάρκες

Σε ένα παιχνίδι υπάρχουν τρεις διαφορετικές μάρκες. Τι ποσά πρέπει να αντιπροσωπεύουν για να αντιστοιχούν σε οποιοδήποτε ακέραιο ποσό έως και 15 ευρώ το πολύ τρεις από αυτές;


113. Ειλικρινείς και ψεύτες (IV)

Ο κάθε κάτοικος ενός νησιού είναι είτε ειλικρινής είτε ψεύτης. Οι ειλικρινείς κάτοικοι λένε πάντα την αλήθεια και οι ψεύτες λένε πάντα ψέματα. Μια μέρα, ένας ξένος συνάντησε μια παρέα από πέντε κατοίκους και τους ρώτησε αν είναι ειλικρινείς ή ψεύτες. Οι πέντε κάτοικοι του έδωσαν τις εξής απαντήσεις:

Ο πρώτος είπε: «Ένας από την παρέα μας είναι ψεύτης».

Ο δεύτερος είπε: «Δύο από την παρέα μας είναι ψεύτες».

Ο τρίτος είπε: «Τρεις από την παρέα μας είναι ψεύτες».

Ο τέταρτος είπε: «Τέσσερις από την παρέα μας είναι ψεύτες».

Ο πέμπτος είπε: «Όλοι είμαστε ψεύτες.

Τι είναι ο καθένας, ειλικρινής ή ψεύτης;


114. Τριγωνικό παράδοξο

Στο παρακάτω σχήμα απεικονίζονται δύο διαφορετικοί συνδυασμοί τεσσάρων σχημάτων. Και στις δύο περιπτώσεις φαίνεται να σχηματίζεται ένα ορθογώνιο τρίγωνο με βάση 12 μονάδες και ύψος 7 μονάδες, αλλά από το δεύτερο λείπει ένα τετραγωνάκι. Πώς είναι δυνατόν;


115. Υπόλοιπο (ΙΙ)

Βρείτε έναν αριθμό που αφήνει υπόλοιπο 1 όταν διαιρείται με τους αριθμούς 3, 5, 7 και 9, αλλά διαιρείται ακριβώς με το 11.


116. Τα είκοσι πέντε άλογα

Ένας εκτροφέας αλόγων για ιπποδρομίες πρέπει να επιλέξει από εικοσιπέντε άλογα τα τρία ταχύτερα. Για αυτόν τον σκοπό, θα βάλει τα άλογα να αγωνισθούν σε ένα ιπποδρόμιο. Επειδή το συγκεκριμένο ιπποδρόμιο διαθέτει πέντε διαδρόμους, μπορούν να αγωνιστούν πέντε άλογα κάθε φορά. Ποιος είναι ο ελάχιστος αριθμός αγώνων, χωρίς τη χρήση χρονομέτρου, που είναι απαραίτητο να γίνουν;


117. Ο πίνακας

Πώς πρέπει να κρεμάσετε έναν πίνακα από δύο πρόκες με ένα σκοινί, ώστε, αν μια από τις δύο πρόκες βγει από τον τοίχο, ο πίνακας να πέσει;


118. Χρώματα και αριθμοί

Σε μια κατασκήνωση, ένας ομαδάρχης έχει αντιστοιχίσει τους αριθμούς από το 1 έως το 9 με εννέα διαφορετικά χρώματα και ζητάει από τα παιδιά να βρουν αυτή την αντιστοιχία ακολουθώντας την εξής διαδικασία: Θα λένε πέντε αριθμούς κάθε φορά, από το 1 έως το 9, όχι απαραίτητα διαφορετικούς μεταξύ τους, και αυτός θα τους παρουσιάζει πέντε χρωματιστές κάρτες με τα αντίστοιχα χρώματα, χωρίς να τους λέει ποιο χρώμα αντιστοιχεί στον κάθε αριθμό.

Ποιους αριθμούς πρέπει να πουν τα παιδιά την πρώτη, τη δεύτερη και την τρίτη φορά για να μπορέσουν να βρουν ποιο είναι το χρώμα που αντιστοιχεί στον κάθε αριθμό, χωρίς να χρειαστεί να πουν και τέταρτη πεντάδα αριθμών;


119. Η σκακιέρα (Ι)

Σχεδιάστε σε ένα χαρτί τα εννέα σχήματα που φαίνονται παρακάτω. Μετά, κόψτε τα από το χαρτί και σχηματίστε με αυτά μια σκακιέρα.


120. Τα μολύβια

Πώς πρέπει να τοποθετηθούν έξι μολύβια, ώστε το καθένα να ακουμπά όλα τα άλλα; Είναι δυνατόν να γίνει το ίδιο με επτά μολύβια;

Last updated