61 - 80

61. Τρεις τρεις στα θρανία

Εννέα μαθητές κάθονται ανά τρεις σε τρία θρανία ενός φροντιστηρίου ξένων γλωσσών. Η καθηγήτριά τους δεν θέλει οι μαθητές να κάθονται στα θρανία πάντοτε με τους ίδιους συμμαθητές τους. Μπορείτε να βρείτε έναν τρόπο να κάθεται ο κάθε μαθητής με διαφορετικούς συμμαθητές του επί τέσσερα συνεχή μαθήματα;


62. Σχήματα στη σειρά (Ι)

Ποιο είναι το επόμενο σχήμα στην παρακάτω σειρά των πέντε σχημάτων;


63. Η πυρκαγιά

Στη μέση ενός νησιού, κατάφυτου από δέντρα, έχει ξεσπάσει μια πυρκαγιά. Το νησί είναι μακρόστενο με το ένα άκρο του προς τον βορρά, όπου βρίσκεται και το μοναδικό χωριό του, και το άλλο προς τον νότο. Η φωτιά κατευθύνεται νότια, εξαιτίας ενός ισχυρού βόρειου ανέμου, καίγοντας τα δέντρα από τη μια πλευρά του νησιού έως την άλλη. Κάποιοι κάτοικοι του νησιού, για κακή τους τύχη, βρίσκονται κοντά στο νότιο άκρο του νησιού. Δεν μπορούν να μπουν στη θάλασσα, γιατί οι ακτές είναι απότομες και βραχώδεις και αν πηδήξουν από ψηλά κινδυνεύουν να σκοτωθούν. Τι μπορούν να κάνουν για να γλιτώσουν από τη φωτιά;


64. Αντιστροφή σειράς (ΙΙΙ)

Σχεδιάστε μια σειρά επτά κελιών σε ένα φύλλο χαρτί. Μετά, κόψτε πέντε όμοια τετράγωνα από το χαρτί, γράψτε σε αυτά τους αριθμούς από το 1 έως το 5, από έναν στο καθένα, και τοποθετήστε τα με τη σειρά μέσα στα κελιά από τα αριστερά προς τα δεξιά, αφήνοντας τα δύο τελευταία κελιά κενά. Προσπαθήστε, τώρα, να αντιστρέψετε τη σειρά αυτών των αριθμημένων τετραγώνων μεταφέροντας κάθε φορά δύο διπλανά τετράγωνα σε δύο κενά κελιά με μία κίνηση, χωρίς να αντιστρέφετε τη σειρά τους. Τα δύο τελευταία κελιά να μείνουν πάλι κενά. Μπορείτε να κάνετε την αντιστροφή της σειράς των πέντε τετραγώνων με επτά μόνο κινήσεις;


65. Τα αστέρια

Τριάντα έξι αστέρια είναι τοποθετημένα σε μια τετραγωνική διάταξη. Ο αριθμός των αστεριών είναι, βεβαίως, άρτιος σε όλες τις οριζόντιες και σε όλες τις κάθετες γραμμές της διάταξης, όμως δεν είναι άρτιος σε όλες τις διαγώνιες γραμμές. Πόσα αστέρια χρειάζεται να αφαιρεθούν από αυτή τη διάταξη για να είναι άρτιος ο αριθμός των υπόλοιπων αστεριών σε όλες τις οριζόντιες, κάθετες και διαγώνιες γραμμές που θα σχηματίζουν;


66. Εννέα νομίσματα, δέκα ευθείες

Τοποθετήστε εννέα νομίσματα όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Σε αυτή τη διάταξη, τα νομίσματα σχηματίζουν οκτώ ευθείες σειρές —τρεις οριζόντιες, τρεις κάθετες και δύο διαγώνιες— που αποτελούνται από τρία νομίσματα η καθεμία. Τώρα, μετακινήστε δύο νομίσματα, έτσι ώστε να σχηματιστούν δέκα ευθείες σειρές που να αποτελούνται πάλι από τρία νομίσματα η καθεμία.


67. Κορίτσια και τα δύο

Γνωρίζετε ότι ένα ζευγάρι έχει δύο παιδιά, αλλά δεν γνωρίζετε το φύλο των παιδιών. Ρωτάτε το ζευγάρι αν είναι κορίτσι τουλάχιστον το ένα παιδί τους και η απάντησή τους είναι καταφατική. Ποια είναι η πιθανότητα να είναι κορίτσι και το άλλο παιδί τους;

Γνωρίζετε ότι ένα άλλο ζευγάρι έχει επίσης δύο παιδιά και πάλι δεν γνωρίζετε το φύλο των παιδιών. Ρωτάτε το ζευγάρι αν είναι κορίτσι το μεγαλύτερο παιδί τους και η απάντησή τους είναι καταφατική. Ποια είναι η πιθανότητα να είναι κορίτσι και το άλλο παιδί τους;


68. Ένας ενδιαφέρων αριθμός

Βρείτε έναν αριθμό που το πρώτο ψηφίο του είναι ίσο με το πλήθος των ψηφίων 0 που βρίσκονται σε αυτόν τον αριθμό, το δεύτερο ψηφίο του είναι ίσο με το πλήθος των ψηφίων 1 που βρίσκονται σε αυτόν, το τρίτο ψηφίο του είναι ίσο με το πλήθος των ψηφίων 2 του αριθμού και ούτω καθεξής.


69. Οι καραμέλες

«Αν μου δώσεις μία καραμέλα», είπε ένας μικρός στη συμμαθήτριά του, «θα έχω διπλάσιες καραμέλες από εσένα». «Ναι, αλλά αν μου δώσεις εσύ μία καραμέλα», είπε η μικρή, «τότε θα έχω τόσες καραμέλες όσες θα έχεις και εσύ». Είναι εκπληκτικό το πώς τα μικρά παιδιά μπορούν και κάνουν τέτοιους υπολογισμούς όταν πρόκειται για καραμέλες. Πόσες καραμέλες είχαν τα δύο παιδιά;


70. Οι τέσσερις ίπποι

Τοποθετήστε δύο λευκά και δύο μαύρα άλογα στις γωνίες μιας σκακιέρας 3 × 3 όπως φαίνεται στο πρώτο από τα παρακάτω σχήματα. Έπειτα, προσπαθήστε να φέρετε τα λευκά άλογα στις θέσεις των μαύρων και τα μαύρα στις θέσεις των λευκών μετακινώντας τα όπως στο σκάκι. Με πόσες κινήσεις μπορείτε;


71. Τα αναποδογυρισμένα φύλλα

Σε μια τράπουλα, δέκα φύλλα είναι αναποδογυρισμένα. Μπορείτε να τη χωρίσετε σε δύο μέρη που να έχουν τον ίδιο αριθμό αναποδογυρισμένων φύλλων, χωρίς να βλέπετε; Επιτρέπεται να αναποδογυρίσετε όσα φύλλα θέλετε. Τα δύο μέρη δεν είναι απαραίτητο να έχουν τον ίδιο αριθμό φύλλων.


72. Το αστέρι (ΙΙ)

Το αστέρι που φαίνεται στο παρακάτω σχήμα σχηματίζεται από δύο τετράγωνα. Παρατηρήστε ότι οι πλευρές των τετραγώνων τέμνονται ανά δύο σε δεκαέξι σημεία. Ξεκινήστε από οποιοδήποτε σημείο τομής των ευθειών, ακολουθήστε μια από τις ευθείες που τέμνονται σε αυτό το σημείο και κυκλώστε το δεύτερο από τα σημεία που θα συναντήσετε. Για παράδειγμα, ξεκινήστε από το σημείο Α, προσπεράστε το σημείο Π και κυκλώστε το σημείο Ξ. Μετά, επαναλάβετε το ίδιο πάλι και πάλι, ξεκινώντας κάθε φορά από σημείο το οποίο δεν έχετε κυκλώσει, έως ότου να κυκλώσετε δεκαπέντε σημεία. Το πρώτο από τα σημεία που κάθε φορά θα συναντάτε μπορεί είτε να είναι κυκλωμένο είτε να μην είναι. Δεν είναι τόσο εύκολο όσο φαίνεται.


73. Άθροισμα 100 (Ι)

Γράψτε τα ψηφία από το 1 έως το 9 με αύξουσα σειρά και μετά βάλτε τα σύμβολα της πρόσθεσης και της αφαίρεσης σε κατάλληλες θέσεις ανάμεσά τους για να είναι το αποτέλεσμα των αριθμητικών πράξεων ίσο με 100. Υπάρχουν έντεκα λύσεις. Πόσες μπορείτε να βρείτε;


74. Το ορθογώνιο με τις δύο προεξοχές

Χωρίστε το παρακάτω ορθογώνιο με τις δύο προεξοχές σε δύο ίσα τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.


75. Δαιδαλώδης πορεία

Στο παρακάτω σχήμα, είκοσι τέσσερις κύκλοι συνδέονται μεταξύ τους με γραμμές. Ξεκινήστε με το μολύβι σας από τον κύκλο που είναι σημειωμένος με το γράμμα Α, περάστε από κάθε κύκλο του σχήματος μόνο μία φορά, ακολουθώντας κάποιες από τις γραμμές που τους συνδέουν, και καταλήξτε στον κύκλο που είναι σημειωμένος με το γράμμα Τ.


76. Άσπροι και μαύροι σκούφοι (Ι)

Σε ένα τηλεπαιχνίδι, όπου ομάδες παικτών καλούνταν να λύσουν διάφορες σπαζοκεφαλιές, ο παρουσιαστής του παιχνιδιού αρχικά έδειξε σε μια ομάδα τριών παικτών που συμμετείχαν στο παιχνίδι τρεις άσπρους σκούφους και δύο μαύρους, και τους είπε ότι θα φορούσε στον καθένα από έναν σκούφο. Μετά, τους έδεσε τα μάτια, τους φόρεσε από έναν σκούφο και τους τοποθέτησε το έναν πίσω από τον άλλον. Τέλος, τους έλυσε τα μάτια και ρώτησε τον καθένα, αρχίζοντας από τον τελευταίο στη σειρά, να του πει το χρώμα του σκούφου που φορούσε. Οι παίκτες έβλεπαν τους σκούφους αυτών που είχαν μπροστά τους, αλλά δεν υπήρχε κάποιος τρόπος να δουν τον δικό τους. Η ομάδα των τριών παικτών θα κέρδιζε αν τουλάχιστον ένας από όλους απαντούσε σωστά. Όμως, έπρεπε να είναι σίγουροι για την απάντησή τους, γιατί η ομάδα τους θα έχανε αν κάποιος απαντούσε λάθος. Ο τελευταίος στη σειρά είπε ότι δεν ήξερε το χρώμα του σκούφου του, το ίδιο και ο μεσαίος, και ο πρώτος το είπε σωστά. Τι χρώμα είχε ο σκούφος που φορούσε και πώς το βρήκε;


77. Τα δύο σχοινιά

Δύο χοντρά σχοινιά κρέμονται από το ταβάνι μιας αίθουσας εκπαίδευσης των πεζοναυτών, το ένα δίπλα στο άλλο, και ακουμπούν στο πάτωμα. Το ταβάνι βρίσκεται αρκετά ψηλά. Ποιο είναι το μεγαλύτερο κομμάτι που ένας εκπαιδευόμενος μπορεί να αφαιρέσει από αυτά τα σχοινιά χρησιμοποιώντας το μαχαίρι του;


78. Ένα αποτελεσματικό σακί

Ένας φτωχός αγρότης, τον παλιό καιρό, πήγε στην αγορά για να πουλήσει λίγες φακές και φασόλια. Καθώς είχε μόνο ένα σακί, είχε βάλει σε αυτό πρώτα τις φακές, το είχε δέσει σφιχτά στη μέση πάνω από τις φακές και είχε βάλει τα φασόλια στο υπόλοιπο σακί. Στην αγορά, ένας καλόγερος ήθελε να αγοράσει τις φακές του αγρότη, αλλά δεν ήθελε τα φασόλια. Όμως, δεν υπήρχε άλλο άδειο σακί ή κάποιο δοχείο, εκτός από το σακί του καλόγερου, για να άδειαζε ο αγρότης τα φασόλια, ούτε ήθελε ο αγρότης να τρυπήσει το σακί του. Παρ’ όλα αυτά κατάφερε να βάλει τις φακές στο σακί του καλόγερου. Μπορείτε να βρείτε πώς το έκανε;


79. Μια μη σημαντική απόφαση

Έστω ότι έχετε τρεις επιλογές για ένα μη σημαντικό ζήτημα, που όλες φαίνονται καλές. Πώς μπορείτε να αποφασίσετε τι θα κάνετε στρίβοντας ένα νόμισμα;


80. Μακριά το ένα από το άλλο

Τοποθετήστε όσο το δυνατόν περισσότερα νομίσματα σε μία σειρά 21 θέσεων ακολουθώντας τους εξής κανόνες:

Τα νομίσματα πρέπει να τοποθετηθούν ένα ένα.

Το πρώτο νόμισμα πρέπει να τοποθετηθεί σε μια ενδιάμεση θέση, ενώ το δεύτερο και το τρίτο στις δύο άκρες της σειράς.

Κάθε επόμενο νόμισμα πρέπει κατά το δυνατόν να ισαπέχει από τα δύο νομίσματα ανάμεσα στα οποία θα τοποθετηθεί.

Μεταξύ των νομισμάτων πρέπει να παρεμβάλλεται τουλάχιστον μια κενή θέση.

Last updated