41 - 60
41. Αντιστροφή σειράς (ΙΙ)
Σχεδιάστε μια σειρά έξι κελιών σε ένα φύλλο χαρτί. Μετά, κόψτε πέντε όμοια τετράγωνα από το χαρτί, γράψτε σε αυτά τους αριθμούς από το 1 έως το 5, από έναν στο καθένα, και τοποθετήστε τα με τη σειρά μέσα στα κελιά από τα αριστερά προς τα δεξιά, αφήνοντας το τελευταίο κελί κενό. Προσπαθήστε, τώρα, να αντιστρέψετε τη σειρά αυτών των αριθμημένων τετραγώνων μετακινώντας κάθε φορά ένα τετράγωνο από το κελί όπου βρίσκεται σε διπλανό κελί αν είναι κενό ή στο αμέσως επόμενο από το διπλανό του αν είναι κενό. Το τελευταίο κελί πρέπει να μείνει πάλι κενό. Μπορείτε να κάνετε την αντιστροφή αυτής της σειράς με δεκαέξι μόνο κινήσεις;

Μετακινήστε πρώτα το τετράγωνο με τον αριθμό 4 και μετά τα τετράγωνα με τους αριθμούς 2, 1, 3, 5, 4, 2, 1, 3, 5, 4, 1, 3, 4, 3 και 2.
42. Ο στόχος
Υποθέστε ότι ρίχνετε βελάκια σε έναν στόχο σαν αυτόν που φαίνεται στο σχήμα. Ποιες περιοχές πρέπει να πετύχετε και πόσες φορές για να φέρετε σκορ 100 πόντων;

Πρέπει να πετύχετε τρεις φορές το 17, μία φορά το 18 και μία το 31.
43. Κιθάρα, πιάνο ή τίποτα
Σε μια παρέα παιδιών, επτά παιδιά παίζουν είτε κιθάρα είτε πιάνο, πέντε παιδιά δεν παίζουν κιθάρα και οκτώ παιδιά δεν παίζουν πιάνο. Κανένα από τα παιδιά δεν παίζει και κιθάρα και πιάνο. Πόσα παιδιά είναι σε αυτή την παρέα; Πόσα παίζουν κιθάρα, πόσα παίζουν πιάνο και πόσα δεν παίζουν κανένα από αυτά τα δύο όργανα;
Επτά παιδιά παίζουν είτε κιθάρα είτε πιάνο.
Πέντε παιδιά δεν παίζουν κιθάρα. Άρα, είτε παίζουν πιάνο είτε δεν παίζουν κανένα από αυτά τα δύο όργανα.
Οκτώ παιδιά δεν παίζουν πιάνο. Άρα, είτε παίζουν κιθάρα είτε δεν παίζουν κανένα από αυτά τα δύο όργανα.
Το άθροισμα των παραπάνω αριθμών είναι δύο φορές τα παιδιά που παίζουν κιθάρα, τα παιδιά που παίζουν πιάνο και αυτά που δεν παίζουν ούτε κιθάρα ούτε πιάνο, δηλαδή είναι δύο φορές όλα τα παιδιά. Επομένως, τα παιδιά είναι 20/2 = 10.
Πέντε παιδιά από τα δέκα δεν παίζουν κιθάρα, άρα πέντε παίζουν.
Οκτώ παιδιά από τα δέκα δεν παίζουν πιάνο, άρα δύο παίζουν.
Επομένως, πέντε παιδιά παίζουν κιθάρα, δύο παίζουν πιάνο και τρία δεν παίζουν ούτε κιθάρα ούτε πιάνο.
44. Η κάλυψη της σκακιέρας
Κάθε σκακιέρα μπορεί να καλυφτεί με 32 ντόμινα που έχουν το ίδιο μέγεθος με δύο τετράγωνά της. Υποθέστε ότι αφαιρείτε από μια σκακιέρα δύο διαγωνίως απέναντι γωνιακά τετράγωνα, για παράδειγμα, τα δύο ανοιχτόχρωμα, όπως φαίνεται στο σχήμα. Μπορείτε τώρα να την καλύψετε ολόκληρη με 31 ντόμινα;
Αν αφαιρέσετε δύο τυχαία τετράγωνα από τη σκακιέρα μπορείτε να την καλύψετε με 31 ντόμινα;

Όχι, δεν είναι δυνατόν. Ο λόγος είναι ότι τα δύο διαγωνίως απέναντι γωνιακά τετράγωνα της σκακιέρας είναι ίδιου χρώματος. H σκακιέρα έχει τώρα 30 ανοιχτόχρωμα τετράγωνα και 32 σκούρα. Με κάθε ντόμινο, όμως, καλύπτετε δύο τετράγωνα που έχουν κοινή πλευρά, ένα ανοιχτόχρωμο και ένα σκούρο. Όταν καλύψετε 60 τετράγωνα με 30 ντόμινα, απομένουν δύο σκούρα τετράγωνα, τα οποία βεβαίως δεν έχουν κοινή πλευρά, και το τελευταίο ντόμινο δεν μπορεί να τα καλύψει.
Αν, λοιπόν, αφαιρέσετε δύο ομοιόχρωμα τετράγωνα, δεν είναι δυνατόν να καλύψετε τη σκακιέρα με 31 ντόμινα. Μπορείτε, όμως, να την καλύψετε αν αφαιρέσετε δύο οποιαδήποτε τετράγωνα διαφορετικού χρώματος. Υπάρχει μια έξυπνη απόδειξη για αυτό: Θεωρήστε, πρώτα, μια κλειστή διαδρομή ενός πύργου πάνω στη σκακιέρα η οποία να περνάει από κάθε τετράγωνο μία φορά, όπως αυτή του παρακάτω σχήματος. Αν, τώρα, αφαιρέσετε ένα ανοιχτόχρωμο και ένα σκούρο τετράγωνο από τη σκακιέρα, η διαδρομή χωρίζεται σε δύο τμήματα που το καθένα περνάει από άρτιο αριθμό τετραγώνων. Επομένως, είναι δυνατόν να καλύψετε και τα δύο τμήματα της διαδρομής με ντόμινα.

45. Βόλτα με το τραμ
Ένας κύριος και η σύζυγός του σκέφτονται να πάνε μια βόλτα με το τραμ και να επιστρέψουν με τα πόδια περνώντας πάλι από τους ίδιους δρόμους. Το τραμ κινείται με μέση ταχύτητα 20 χιλιόμετρα ανά ώρα και το ζευγάρι βαδίζει με ταχύτητα 5 χιλιόμετρα ανά ώρα. Πόσο μακριά πρέπει να πάνε με το τραμ για να επιστρέψουν στη στάση από όπου το πήραν σε 1 ώρα και 15 λεπτά;
Το ζευγάρι βαδίζει με το 1/4 της ταχύτητας του τραμ, για αυτό θα χρειαστεί τετραπλάσιο χρόνο για την επιστροφή. Άρα, πρέπει να κινηθούν με το τραμ κατά τη διάρκεια του 1/5 του χρόνου που διαθέτουν και να επιστρέψουν με τα πόδια κατά τη διάρκεια των υπόλοιπων 4/5 αυτού του χρόνου. Συνεπώς, πρέπει να κινηθούν 15 λεπτά με το τραμ διανύοντας απόσταση 5 χιλιομέτρων και να χρησιμοποιήσουν την υπόλοιπη 1 ώρα για την επιστροφή.
46. Ένας ενδιαφέρων δεκαψήφιος αριθμός
Υπάρχει ένας δεκαψήφιος αριθμός που το πρώτο ψηφίο του είναι ίσο με το πλήθος των ψηφίων 0 που βρίσκονται σε αυτόν τον αριθμό, το δεύτερο ψηφίο του είναι ίσο με το πλήθος των ψηφίων 1 που βρίσκονται σε αυτόν, το τρίτο ψηφίο του είναι ίσο με το πλήθος των ψηφίων 2 του αριθμού και ούτω καθεξής. Ποιος είναι αυτός ο αριθμός;
Ο αριθμός είναι ο 6210001000.
47. Πέντε τρίγωνα, ένα τετράγωνο
Κόψτε από ένα χαρτί πέντε ίσα ορθογώνια τρίγωνα όμοια με αυτό που φαίνεται στο παρακάτω σχήμα (το ύψος του είναι διπλάσιο από τη βάση του). Μπορείτε να σχηματίσετε ένα τετράγωνο με αυτά τα πέντε τρίγωνα; Επιτρέπεται να χωρίσετε ένα από τα τρίγωνα σε δύο μέρη, όμως τα άλλα τέσσερα πρέπει να τα χρησιμοποιήσετε ολόκληρα.

Κόψτε το ένα τρίγωνο στη μέση του ύψους του και παράλληλα με τη βάση του. Μετά, τοποθετήστε αυτά τα δύο κομμάτια και τα τέσσερα τρίγωνα όπως φαίνεται στο σχήμα.

48. Το κουτί με τον θησαυρό
Έχετε μπροστά σας δύο κουτιά —ένα χρυσό και ένα ασημένιο— και το ένα από αυτά περιέχει έναν θησαυρό. Σε κάθε κουτί υπάρχει μια επιγραφή.
Οι επιγραφές είναι οι εξής:
Επιγραφή χρυσού κουτιού: «Αυτό το κουτί περιέχει τον θησαυρό».
Επιγραφή ασημένιου κουτιού: «Μόνο η μία επιγραφή είναι αληθής».
Ποιο κουτί περιέχει τον θησαυρό;
Υποθέστε ότι και οι δύο επιγραφές είναι αληθείς. Αν, όμως, η επιγραφή του ασημένιου κουτιού είναι αληθής, μόνο η μία επιγραφή πρέπει να είναι αληθής. Αυτή, λοιπόν, η υπόθεση οδηγεί σε αντίφαση.
Υποθέστε ότι μόνο η επιγραφή του χρυσού κουτιού είναι αληθής. Τότε, η επιγραφή του ασημένιου κουτιού είναι και αυτή αληθής. Αυτή η υπόθεση οδηγεί επίσης σε αντίφαση.
Άρα, η επιγραφή του χρυσού κουτιού είναι ψευδής. Επομένως, το ασημένιο κουτί περιέχει τον θησαυρό. Η επιγραφή του ασημένιου κουτιού μπορεί να είναι είτε ψευδής, και τότε καμία επιγραφή δεν είναι αληθής, είτε αληθής, και τότε είναι η μόνη αληθής.
49. Έξι βιβλία στη σειρά
Με πόσους τρόπους μπορείτε να διατάξετε έξι βιβλία, όρθια πάνω σε ένα ράφι;
Πρώτο μπορείτε να βάλετε οποιοδήποτε από τα έξι βιβλία, δεύτερο ένα από τα άλλα πέντε βιβλία, τρίτο ένα από τα υπόλοιπα τέσσερα βιβλία κ.ο.κ. Άρα, για καθένα από τα έξι βιβλία που μπορείτε να επιλέξετε για την πρώτη θέση έχετε πέντε επιλογές για τη δεύτερη θέση, για καθεμία από αυτές τις πέντε επιλογές έχετε τέσσερις επιλογές για την τρίτη θέση κ.ο.κ.
Επομένως, το πλήθος των τρόπων με τους οποίους μπορείτε να διατάξετε έξι βιβλία είναι:
6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1 = 720.
50. Το ορθογώνιο με τις δύο κομμένες γωνίες
Χωρίστε το παρακάτω ορθογώνιο με τις δύο κομμένες γωνίες σε δύο ίσα τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.

Στο πρώτο σχήμα φαίνεται πώς πρέπει να χωρίσετε το ορθογώνιο με τις δύο κομμένες γωνίες και στο δεύτερο πώς θα ενώσετε τα δύο τμήματα για να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.

51. Εκχύλισμα σε τρία ίσα μέρη
Ένας αρωματοποιός έχει παρασκευάσει 24 λίτρα ενός αρωματικού εκχυλίσματος και θέλει να το χωρίσει σε τρία ίσα μέρη. Το αρωματικό εκχύλισμα βρίσκεται μέσα σε μια νταμιτζάνα και ο αρωματοποιός διαθέτει μόνο τρία άδεια δοχεία των 5, 11 και 13 λίτρων αντίστοιχα. Πώς θα τα καταφέρει;
Μία λύση παρουσιάζεται συνοπτικά στον παρακάτω πίνακα. Στις γραμμές του πίνακα αναφέρεται πώς κατανέμεται το εκχύλισμα στα δοχεία αρχικά και έπειτα από κάθε μεταφορά του από δοχείο σε δοχείο.

52. Περίπλοκες συνδέσεις (IV)
Το παρακάτω σχήμα παριστάνει μια ηλεκτρονική πλακέτα. Σε αυτή την πλακέτα πρέπει να συνδεθούν μεταξύ τους τα εξής σημεία: το Α με το Α΄, το Β με το Β΄, το Γ με το Γ΄, το Δ με το Δ΄ και το Ε με το Ε΄. Οι αγωγοί σύνδεσης πρέπει να βρίσκονται πάνω στις οριζόντιες και κάθετες γραμμές του πλέγματος, όχι όμως πάνω στα όρια της πλακέτας, και προφανώς δεν πρέπει να διασταυρώνονται. Πώς πρέπει να γίνουν οι συνδέσεις;


53. Η μέση ταχύτητα
Το καλοκαίρι, ένας παραθεριστής ξεκίνησε με το ποδήλατό του από το ξενοδοχείο όπου έμενε, πήγε έως τη θάλασσα και επέστρεψε στο ξενοδοχείο από τον ίδιο δρόμο. Στη διαδρομή από το ξενοδοχείο έως τη θάλασσα, το ταχύμετρο του ποδηλάτου έδειχνε 15 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ κατά την επιστροφή, λόγω της μικρής ανηφόρας, έδειχνε 10 χιλιόμετρα ανά ώρα. Ποια ήταν η μέση ταχύτητά του;
Η μέση ταχύτητα του παραθεριστή ήταν 12 χιλιόμετρα ανά ώρα και όχι 12,5 χιλιόμετρα ανά ώρα. Ο χρόνος τον οποίο χρειάστηκε για να πάει στη θάλασσα δεν ήταν ίδιος με τον χρόνο της επιστροφής του, επομένως η μέση ταχύτητά του δεν ήταν ο μέσος όρος των 15 και 10 χιλιομέτρων ανά ώρα.
Στη διαδρομή από το ξενοδοχείο έως τη θάλασσα, η ταχύτητά του ήταν 15 χιλιόμετρα ανά ώρα, άρα για κάθε χιλιόμετρο χρειάστηκε 4 λεπτά. Κατά την επιστροφή, η ταχύτητά του ήταν 10 χιλιόμετρα ανά ώρα, άρα για κάθε χιλιόμετρο χρειάστηκε 6 λεπτά. Επομένως, κατά μέσον όρο, διέτρεχε 1 χιλιόμετρο σε 5 λεπτά ή 12 χιλιόμετρα σε 60 λεπτά, δηλαδή σε μία ώρα.
54. Η διαδρομή του πύργου (ΙΙ)
Σε μια σκακιέρα, ξεκινήστε με έναν πύργο από το τετράγωνο που στο σχήμα είναι σημειωμένο με το γράμμα Α, περάστε από κάθε τετράγωνο μία μόνο φορά και τελειώστε τη διαδρομή σας στο τετράγωνο που είναι σημειωμένο με το γράμμα Τ. Αυτό πρέπει να γίνει με όσο το δυνατόν λιγότερες κινήσεις. Ο πύργος, όπως θα γνωρίζετε, κινείται οριζοντίως ή καθέτως, αλλά όχι διαγωνίως, προχωρώντας κάθε φορά κατά ένα ή περισσότερα τετράγωνα.

Απαιτούνται 21 κινήσεις. Η λύση φαίνεται στο παρακάτω σχήμα.

55. Αντιστοίχιση (ΙΙ)
Σε καθένα από τα σχήματα που βρίσκονται στα κελιά του παρακάτω πίνακα αντιστοιχεί ένας αριθμός. Στο τέλος των γραμμών και των στηλών του πίνακα, βλέπετε το άθροισμα των αριθμών που αντιστοιχούν στα σχήματα που βρίσκονται σε αυτές τις γραμμές και τις στήλες, αλλά και στα σχήματα που λείπουν. Τα σχήματα που λείπουν είναι ίδια με κάποια από αυτά που βρίσκονται στα υπόλοιπα κελιά. Μπορείτε να βρείτε ποιοι είναι οι αριθμοί που αντιστοιχούν στα τέσσερα σχήματα και να συμπληρώσετε τον πίνακα;

Η διαφορά 2 μονάδων της 1ης γραμμής από την 3η γραμμή οφείλεται στο ότι ένα από τα σχήματά της είναι κύκλος αντί για πεντάγωνο. Άρα, ο αριθμός που αντιστοιχεί στον κύκλο είναι μεγαλύτερος κατά 2 από τον αριθμό που αντιστοιχεί στο πεντάγωνο.
Η διαφορά 4 μονάδων της 1ης στήλης από την 3η γραμμή οφείλεται στο ότι ένα από τα σχήματά της είναι κύκλος αντί για τετράγωνο. Άρα, ο αριθμός που αντιστοιχεί στον κύκλο είναι μεγαλύτερος κατά 4 από τον αριθμό που αντιστοιχεί στο τετράγωνο.
Αν, λοιπόν, η 2η γραμμή είχε κύκλους στη θέση των δύο πενταγώνων και του ενός τετραγώνου, θα είχε άθροισμα κατά 8 μεγαλύτερο, δηλαδή 40. Άρα, ο αριθμός που αντιστοιχεί στον κύκλο είναι 40/4 = 10. Συνεπώς, ο αριθμός που αντιστοιχεί στο πεντάγωνο είναι 10 – 2 = 8 και αριθμός που αντιστοιχεί στο τετράγωνο είναι 10 – 4 = 6.
Οι αριθμοί που αντιστοιχούν στους δύο κύκλους και στο τετράγωνο της 1ης γραμμής έχουν άθροισμα 26, άρα στο τρίγωνο αντιστοιχεί το 4.
Οι αριθμοί που αντιστοιχούν στα τρία σχήματα της 2ης στήλης έχουν άθροισμα 20, άρα από αυτή τη στήλη λείπει το τετράγωνο, του οποίου ο αντίστοιχος αριθμός είναι το 6.
Οι αριθμοί που αντιστοιχούν στα τρία σχήματα της 3ης στήλης έχουν άθροισμα 24, άρα από αυτή τη στήλη λείπει ο κύκλος, του οποίου ο αντίστοιχος αριθμός είναι το 10.
Οι αριθμοί που αντιστοιχούν στα τρία σχήματα της 4ης στήλης έχουν άθροισμα 18, άρα από αυτή τη στήλη λείπει το τρίγωνο, του οποίου ο αντίστοιχος αριθμός είναι το 4.

56. Τα τέσσερα τετράπλευρα
Σχεδιάστε ένα τετράγωνο σε ένα χαρτί. Μετά, χωρίστε το σε τέσσερα ίσα τετράπλευρα με δύο ευθείες γραμμές κάθετες μεταξύ τους και πλάγιες προς τις πλευρές του τετραγώνου, οι οποίες να περνούν από το κέντρο του, όπως φαίνεται στο σχήμα. Στη συνέχεια, κόψτε τα τετράπλευρα από το χαρτί και σχηματίστε με αυτά ένα παραλληλόγραμμο, ένα τετράγωνο με μια τετράγωνη τρύπα στο κέντρο του και ένα ορθογώνιο με μια ορθογώνια τρύπα επίσης στο κέντρο του. Επιτρέπεται να χρησιμοποιήσετε τα τετράπλευρα είτε με τη μία όψη τους από πάνω είτε με την άλλη.


57. Το ημερολόγιο
Ένα ημερολόγιο γραφείου αποτελείται από δύο όμοιους κύβους τοποθετημένους ο ένας δίπλα στον άλλον. Σε κάθε έδρα των κύβων είναι γραμμένο ένα ψηφίο και, αν οι κύβοι στραφούν κατάλληλα, οι μπροστινές τους έδρες δείχνουν την τρέχουσα ημερομηνία με διψήφιο αριθμό. Για παράδειγμα, δείχνουν 03 για την 3η μέρα του μήνα. Ποια ψηφία είναι γραμμένα σε κάθε κύβο;

Ο ένας από τους δύο κύβους έχει τα ψηφία 0, 1, 2, 3, 4 και 5. Ο άλλος έχει τα ψηφία 6, 7 και 8, επίσης έχει το ψηφίο 0, ώστε να μπορούν να σχηματιστούν με τα ψηφία του πρώτου κύβου οι αριθμοί 01, 02, 03, 04, 05, 10, 20 και 30, καθώς και τα ψηφία 1 και 2, ώστε να μπορούν να σχηματιστούν οι αριθμοί 11, 12, 13, 14, 15, 21, 22, 23, 24, 25 και 31. Το ψηφίο 9 δεν χρειάζεται να είναι γραμμένο, γιατί σχηματίζεται με αντιστροφή του ψηφίου 6.
Υπάρχουν και άλλες λύσεις. Σε όλες, όμως, και οι δύο κύβοι έχουν τα ψηφία 0, 1 και 2 και μοιράζονται τα υπόλοιπα ψηφία εκτός από το 9.
58. Οι κλόουν
Σε μια παράσταση ενός τσίρκου, επτά κύκλοι είναι σχεδιασμένοι στο έδαφος, σε κυκλική διάταξη και έξι κλόουν, που έχουν τους αριθμούς από το 1 έως το 6 πάνω στις αστείες φορεσιές τους, παίρνουν θέση μέσα σε αυτούς σύμφωνα με τη σειρά των αριθμών τους, αφήνοντας έναν κύκλο κενό, όπως φαίνεται στο πρώτο από τα παρακάτω σχήματα. Στη συνέχεια, ένας ένας μετακινούνται από τον κύκλο όπου βρίσκονται σε έναν κύκλο που είναι δίπλα τους ή παραδίπλα, με την προϋπόθεση ότι είναι κενός —στη δεύτερη περίπτωση ο διπλανός τους κάνει σκαμνάκι και πηδούν από πάνω του. Έπειτα από έντεκα τέτοιες μετακινήσεις, καταφέρνουν να διαταχθούν πάλι σύμφωνα με τη σειρά των αριθμών τους, αλλά αντίστροφα, και αφήνουν κενό τον ίδιο κύκλο, όπως φαίνεται στο δεύτερο σχήμα. Μπορείτε να βρείτε ποιες μετακινήσεις γίνονται για να επιτευχθεί αυτή η αντιστροφή;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους οι κλόουν μπορούν να κάνουν αυτή την αντιστροφή. Ένας τρόπος είναι ο εξής:
Πρώτος μετακινείται ο κλόουν με τον αριθμό 1 και ακολουθεί ο κλόουν με τον αριθμό 6, έπειτα μετακινείται πάλι ο κλόουν με τον αριθμό 1 και ακολουθούν ο ένας μετά τον άλλον οι κλόουν με τους αριθμούς 2, 3, 5 και 4, και, τέλος, μετακινούνται πάλι οι κλόουν με τους αριθμούς 3, 5, 4 και 2.
59. Οι μπάλες παγωτού
Σε μια κατασκήνωση, κάθε απόγευμα σέρβιραν παγωτό στα παιδιά, 3 μπάλες στα μεγαλύτερα και 2 στα μικρότερα. Ένα απόγευμα, έφαγαν παγωτό το 1/3 των μεγαλύτερων παιδιών και τα μισά από τα μικρότερα. Στην κατασκήνωση ήταν 150 παιδιά. Πόσες μπάλες παγωτού καταναλώθηκαν εκείνο το απόγευμα;
Αν όλα τα μεγαλύτερα παιδιά μοιράζονταν τις μπάλες παγωτού που κατανάλωσε το 1/3 των μεγαλύτερων παιδιών, θα έτρωγαν από 1 μπάλα. Αν όλα τα μικρότερα παιδιά επίσης μοιράζονταν τις μπάλες παγωτού που κατανάλωσε το 1/2 των μικρότερων παιδιών, θα έτρωγαν και αυτά από 1 μπάλα. Άρα, κάθε παιδί θα έτρωγε 1 μπάλα παγωτού. Αφού τα παιδιά ήταν 150, θα έτρωγαν 150 μπάλες παγωτού. Επομένως, εκείνο το απόγευμα καταναλώθηκαν 150 μπάλες παγωτού.
60. Δέκα νομίσματα, πέντε στήλες
Τοποθετήστε δέκα όμοια νομίσματα στη σειρά και σε ίσες αποστάσεις το ένα από το άλλο. Έπειτα, προσπαθήστε να κάνετε πέντε ισαπέχουσες στήλες, καθεμία από τις οποίες να αποτελείται από δύο νομίσματα, μετακινώντας πέντε νομίσματα με τον εξής τρόπο: το καθένα πρέπει να περάσει πάνω από δύο νομίσματα πριν το τοποθετήσετε στη νέα του θέση.

Τοποθετήστε το 4ο νόμισμα πάνω στο 1ο, το 6ο πάνω στο 9ο, το 8ο πάνω στο 3ο, το 2ο πάνω στο 5ο και το 10ο πάνω στο 7ο.
Υπάρχει βεβαίως και η συμμετρική της παραπάνω λύσης:
Τοποθετήστε το 7ο νόμισμα πάνω στο 10ο, το 5ο πάνω στο 2ο, το 3ο πάνω στο 8ο, το 9ο πάνω στο 6ο και το 1ο πάνω στο 4ο.
Last updated