121 - 140

121. Γύρω γύρω όλα και με τη σειρά

Σχεδιάστε έναν πίνακα 3 × 3 σε ένα φύλλο χαρτί. Μετά, κόψτε οκτώ όμοια τετράγωνα από το χαρτί, γράψτε σε αυτά από ένα διαφορετικό γράμμα του αλφαβήτου από το Α έως το Θ και τοποθετήστε τα μέσα στα κελιά όπως φαίνεται στο σχήμα. Ξεκινώντας από αυτή τη διάταξη των τετραγώνων και μετακινώντας τα ένα ένα οριζοντίως ή καθέτως, από το κελί τους σε διπλανό κελί που είναι άδειο, προσπαθήστε να τα διατάξετε με αλφαβητική σειρά, πάλι περιμετρικά. Μπορείτε με μόνο δεκαέξι κινήσεις;


122. Η πλακόστρωση (I)

Είναι δυνατόν να πλακοστρωθεί μια επιφάνεια διαστάσεων 10 × 10 με πλακάκια εμβαδού 4 τετραγωνικών μονάδων (τετρόμηνα), ίδια με αυτό που φαίνεται στο παρακάτω σχήμα;


123. H εξαφάνιση

Σχεδιάστε μερικές γραμμές πάνω σε ένα χαρτί σε ίσες αποστάσεις, για παράδειγμα, οκτώ, όπως φαίνεται στο πρώτο από τα δύο παρακάτω σχήματα, και κόψτε κατά μήκος της διακεκομμένης γραμμής. Έπειτα, μετακινήστε το πάνω τμήμα του χαρτιού όπως φαίνεται στο δεύτερο σχήμα και μετρήστε τις γραμμές. Είναι κατά μία λιγότερες. Δεν λείπει βεβαίως κάποια συγκεκριμένη γραμμή. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι οι δύο ολόκληρες γραμμές και τα δώδεκα τμήματα γραμμών συνδυάζονται ανά δύο και σχηματίζουν επτά νέες γραμμές. Αφού δεν έχετε αφαιρέσει καμία γραμμή ή κάποιο τμήμα γραμμής, το συνολικό μήκος τους δεν έχει αλλάξει. Για αυτό οι νέες γραμμές είναι λίγο μεγαλύτερες από τις αρχικές.

Μια κυκλική παραλλαγή του παραπάνω τρόπου εξαφάνισης μιας γραμμής είναι η εξής: Σχεδιάστε έναν κύκλο και μερικές γραμμές όπως φαίνεται στο πρώτο από τα παρακάτω σχήματα. Μετά, κόψτε κατά μήκος της κυκλικής γραμμής και περιστρέψτε τον κυκλικό δίσκο δεξιόστροφα, ώστε κάθε γραμμή στο εσωτερικό του κύκλου να έρθει στη θέση της επόμενης, όπως φαίνεται στο δεύτερο σχήμα. Το αποτέλεσμα είναι πάλι η εξαφάνιση μιας γραμμής.

Ένας άλλος, πιο εντυπωσιακός τρόπος, είναι ο εξής:

Σχεδιάστε οκτώ γραμμές σε ένα ορθογώνιο κομμάτι χαρτιού, σε ίσες αποστάσεις μεταξύ τους και με τον τρόπο που φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Παρατηρήστε ότι α) η οριζόντια διακεκομμένη γραμμή περνάει από το κάτω άκρο της 4ης γραμμής και από το πάνω άκρο της 7ης γραμμής, ενώ τέμνει όλες τις υπόλοιπες γραμμές, β) η διακεκομμένη κάθετη γραμμή βρίσκεται στο μέσον της απόστασης μεταξύ τρίτης και τέταρτης γραμμής και γ) η πρώτη και η τελευταία γραμμή απέχουν από τα άκρα του χαρτιού το μισό της απόστασης μεταξύ δύο γραμμών.

Κόψτε κατά μήκος της οριζόντιας και της κάθετης διακεκομμένης γραμμής και τοποθετήστε τα τρία ορθογώνια τμήματα όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Τώρα, μετρήστε τις γραμμές. Είναι πάλι κατά μία λιγότερες. Μπορείτε να εξηγήσετε τι συμβαίνει;


124. Ειλικρινείς και ψεύτες (V)

Ο κάθε κάτοικος ενός νησιού είναι είτε ειλικρινής είτε ψεύτης. Οι ειλικρινείς κάτοικοι λένε πάντα την αλήθεια και οι ψεύτες λένε πάντα ψέματα. Ένας ξένος ρώτησε δύο κατοίκους του νησιού —τον Α και τον Β— αν είναι ψεύτες και πήρε τις εξής απαντήσεις:

Ο Α είπε: «Ο Β είναι ψεύτης».

Ο Β είπε: «Είμαστε και οι δύο ειλικρινείς».

Τι είναι ο καθένας, ειλικρινής ή ψεύτης;


125. Τα κουνέλια του Φιμπονάτσι

Ένα ενήλικο ζευγάρι κουνελιών —ένα αρσενικό κουνέλι και ένα θηλυκό— αφήνεται μέσα σε έναν περιφραγμένο χώρο. Υποθέστε ότι τα θηλυκά κουνέλια γεννούν ένα ζευγάρι κουνελιών —ένα αρσενικό κουνέλι και ένα θηλυκό— δύο μήνες μετά τη γέννησή τους και συνεχίζουν να γεννούν ένα τέτοιο ζευγάρι κουνελιών στο τέλος κάθε επόμενου μήνα. Αν κανένα από τα κουνέλια δεν πεθάνει, πόσα ζευγάρια κουνελιών θα υπάρχουν σε ένα έτος; Θεωρήστε ότι το πρώτο νέο ζευγάρι κουνελιών γεννιέται στο τέλος του πρώτου μήνα έπειτα από την τοποθέτηση του ενήλικου ζευγαριού μέσα στον περιφραγμένο χώρο.

Αυτό το πρόβλημα, που αφορά την αναπαραγωγή των κουνελιών, το έθεσε ο Ιταλός μαθηματικός Λεονάρντο της Πίζας (1170-1240), γνωστός ως Φιμπονάτσι, και υπάρχει στο βιβλίο του «Liber Abaci», που εκδόθηκε το 1202.


126. Ο χρωματιστός κύβος (ΙΙ)

Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορείτε να βάψετε έναν κύβο αν έχετε στη διάθεσή σας έξι διαφορετικά χρώματα και χρησιμοποιήσετε ένα διαφορετικό χρώμα για την κάθε έδρα του;


127. Η σκακιέρα (ΙΙ)

Χωρίστε το παρακάτω σχήμα, με τα ανοιχτόχρωμα και σκουρόχρωμα τετραγωνάκια, σε δύο τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν μια τέλεια σκακιέρα.


128. Η χρωματιστή πυραμίδα

Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορείτε να βάψετε ένα κανονικό τετράεδρο, αν κάθε έδρα του τη βάψετε ολόκληρη με ένα χρώμα και έχετε στη διάθεσή σας α) δύο χρώματα, β) τρία χρώματα και γ) τέσσερα χρώματα;


129. Κόκκινα και κίτρινα αυτοκόλλητα

Σε μια κατασκήνωση ο αρχηγός συγκέντρωσε τα παιδιά και τους είπε την εξής σπαζοκεφαλιά: Θα κολλούσε στην πλάτη κάθε παιδιού ένα αυτοκόλλητο, σε άλλα παιδιά κόκκινο και σε άλλα κίτρινο. Αν και κανένα παιδί δεν θα ήξερε το χρώμα του αυτοκόλλητου που θα είχε στην πλάτη του, θα έπρεπε να παραταχθούν σε μία σειρά, το ένα δίπλα στο άλλο, δεξιά όσα θα είχαν κόκκινο αυτοκόλλητο και αριστερά όσα θα είχαν κίτρινο. Δεν θα τους επιτρεπόταν, βεβαίως, να το βγάλουν από την πλάτη τους και να το δουν ή να το ανταλλάξουν με άλλο, να μιλήσουν μεταξύ τους ή να κάνουν νοήματα.

Αφού άφησε τα παιδιά αρκετή ώρα να σκεφτούν τι έπρεπε να κάνουν, κόλλησε ένα αυτοκόλλητο στην πλάτη του κάθε παιδιού και αυτά χωρίς καθυστέρηση παρατάχθηκαν σε μία σειρά, στη δεξιά μεριά όσα είχαν κόκκινο αυτοκόλλητο και στην αριστερή όσα είχαν κίτρινο. Πώς κατάφεραν να παραταχθούν όπως τους είχε ζητήσει ο αρχηγός;


130. Τα πλοία

Από δύο γειτονικά νησιά αναχωρούν ταυτοχρόνως πλοιάρια κάθε 20 λεπτά, για να πάνε από το ένα νησί στο άλλο, και το ταξίδι διαρκεί 1 ώρα. Κάθε πλοίο που φτάνει στο λιμάνι του προορισμού του παραμένει στην αποβάθρα για την αποβίβαση και την επιβίβαση των ταξιδιωτών και αναχωρεί για το γειτονικό νησί όταν έρχεται το επόμενο πλοίο. Πόσα πλοία της ίδιας γραμμής θα συναντήσετε αν ταξιδέψετε από το ένα νησί στο άλλο; Με τι ρυθμό γίνονται αυτές οι συναντήσεις; Πόσα πλοία χρησιμοποιούνται σε αυτή τη γραμμή;


131. Ο ναυαγός

Ένας ναυαγός, ύστερα από μια αγωνιώδη προσπάθεια, κατάφερε να φτάσει σε ένα νησί. Δυστυχώς, όμως, οι ιθαγενείς του νησιού είχαν έναν απάνθρωπο νόμο: σε κάθε ξένο που έφτανε στο νησί τους έκαναν μία ερώτηση και, αν απαντούσε σωστά, τον κρεμούσαν, αλλιώς τον έκαιγαν. Στον ναυαγό έκαναν την εξής ερώτηση: «Τι λες, θα σε κρεμάσουμε ή θα σε κάψουμε;». Η απάντηση του ναυαγού ήταν τέτοια, που θα παρέβαιναν τον νόμο τους αν τον κρεμούσαν ή αν τον έκαιγαν, και έτσι αποφάσισαν να τον αφήσουν ελεύθερο. Τι είπε ο έξυπνος ναυαγός;


132. Μέρες αλήθειας και ψεύδους (Ι)

Δύο φίλοι έχουν περίεργη συμπεριφορά. Ο ένας λέει ψέματα τη Δευτέρα, την Τρίτη και την Τετάρτη, αλλά λέει την αλήθεια τις υπόλοιπες μέρες. Ο άλλος λέει ψέματα την Πέμπτη, την Παρασκευή και το Σάββατο, αλλά λέει την αλήθεια όλες τις άλλες μέρες.

α) Μια μέρα, ο ένας από τους δύο φίλους είπε στον άλλον: «Χθες, έλεγα ψέματα». Και ο άλλος απάντησε: «Το ίδιο και εγώ». Τι μέρα ήταν;

β) Μια μέρα, κάποιος ρώτησε τον καθένα από τους δύο φίλους αν τη Δευτέρα λέει την αλήθεια. Ο ένας απάντησε καταφατικά και ο άλλος αρνητικά. Τι μέρα ήταν;


133. Το σακούλι με τις μπίλιες

Ένα σακούλι περιέχει μία μπίλια που είναι είτε άσπρη είτε μαύρη. Βάζετε μία άσπρη μπίλια μέσα στο σακούλι και τις ανακατεύετε. Τώρα, παίρνετε μία μπίλια μέσα από το σακούλι και βλέπετε ότι είναι άσπρη. Ποια είναι η πιθανότητα να είναι άσπρη και η άλλη μπίλια;


134. Ζυγίζοντας ανά δύο

Σε μια μεταφορική εταιρεία, ένας υπάλληλος ζύγισε ανά δύο πέντε κιβώτια για να βρει ποια ήταν τα δύο βαρύτερα, αντί να ζυγίσει το καθένα μόνο του. Συνολικά έκανε δέκα ζυγίσεις και βρήκε τα εξής αποτελέσματα: 32, 35, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 44 και 47 κιλά. Τα δύο βαρύτερα, βεβαίως, ήταν αυτά που ζύγιζαν μαζί 47 κιλά. Ποια ήταν τα βάρη των πέντε κιβωτίων;


135. Συναντήσεις

Ένας άνδρας και μια γυναίκα, που ζουν σε γειτονικά χωριά, ξεκίνησαν μια μέρα ταυτόχρονα από τα χωριά τους με τα ποδήλατά τους, έχοντας μια υπόθεση να κανονίσουν ο καθένας στο χωριό του άλλου. Κινούμενοι στον μοναδικό δρόμο που συνδέει τα δύο χωριά, συναντήθηκαν σε ένα σημείο που απέχει 2 χιλιόμετρα από το χωριό της γυναίκας και τα είπανε για λίγο. Και ο άνδρας και η γυναίκα, όταν έφτασαν στον προορισμό τους, δεν χρειάστηκαν παρά μόνο 10 λεπτά για να κανονίσουν την υπόθεσή τους. Έπειτα, χωρίς καμία καθυστέρηση, ξεκίνησε ο καθένας για το χωριό του. Κατά την επιστροφή στα χωριά τους, συναντήθηκαν σε ένα σημείο που απέχει 1 χιλιόμετρο από το χωριό του άνδρα. Σε όλη τη διαδρομή και οι δύο προχωρούσαν με σταθερή ταχύτητα, διαφορετική βεβαίως ο ένας από τον άλλον. Πόση άραγε είναι η απόσταση του ενός χωριού από το άλλο;


136. Λαϊκή αγορά

Μια κυρία αγόρασε βερίκοκα και ροδάκινα από τη λαϊκή αγορά, τόσα κιλά από το ένα είδος φρούτων όσα και από το άλλο. Τα βερίκοκα κόστιζαν 3 ευρώ το κιλό και τα ροδάκινα 1 ευρώ το κιλό. Ο σύζυγός της υπολόγισε ότι θα είχε αγοράσει 2 κιλά φρούτα επιπλέον αν με τα μισά από τα χρήματα που ξόδεψε είχε αγοράσει βερίκοκα και με τα άλλα μισά ροδάκινα. Πόσα κιλά βερίκοκα και πόσα κιλά ροδάκινα αγόρασε αυτή η κυρία;


137. Μαγικά τετράγωνα

Στον παρακάτω πίνακα 3 × 3, οι αριθμοί από το1 έως το 9 είναι τοποθετημένοι σε τέτοιες θέσεις, ώστε το άθροισμα των αριθμών σε οποιαδήποτε γραμμή, στήλη και διαγώνιο να είναι 15.

Τέτοιοι τετραγωνικοί πίνακες, όπου το άθροισμα των αριθμών σε κάθε γραμμή τους, σε κάθε στήλη τους και στις δύο διαγώνιές τους είναι το ίδιο, ονομάζονται μαγικά τετράγωνα. Τα μαγικά τετράγωνα ανήκουν σε διαφορετικές τάξεις ανάλογα με τις διαστάσεις τους, π.χ., ένα μαγικό τετράγωνο που έχει τρεις γραμμές και, συνεπώς, τρεις στήλες είναι τάξης 3 ή τρίτης τάξης.

Οι τρόποι δημιουργίας μαγικών τετραγώνων περιττής τάξης είναι απλοί στην περίπτωση που χρησιμοποιούνται διαδοχικοί ακέραιοι που ξεκινούν από τον αριθμό 1, σε αντίθεση με τους τρόπους για τα άρτιας τάξης. Ένας τρόπος για να δημιουργήσετε ένα τέτοιο μαγικό τετράγωνο περιττής τάξης είναι ο εξής:

Πρώτα, τοποθετήστε τον αριθμό 1 στο μεσαίο κελί της πάνω γραμμής. Μετά, τοποθετήστε τους επόμενους αριθμούς, τον έναν μετά τον άλλον, προχωρώντας διαγωνίως προς τα πάνω και δεξιά. Όταν αυτή η κίνηση σας βγάζει έξω από το τετράγωνο από την πάνω πλευρά του, όπως συμβαίνει ευθύς εξαρχής με την τοποθέτηση του αριθμού 2, συνεχίζετε από την κάτω πλευρά του σαν να βρίσκεται η τελευταία γραμμή του τετραγώνου πάνω από την πρώτη. Ομοίως, όταν αυτή η κίνηση σας βγάζει έξω από το τετράγωνο από τη δεξιά πλευρά του, συνεχίζετε από την αριστερή πλευρά του, σαν να βρίσκεται η πρώτη στήλη του τετραγώνου μετά την τελευταία. Τέλος, όταν φτάνετε σε κελί που είναι ήδη συμπληρωμένο, τοποθετείτε τον αριθμό κάτω από το κελί που συμπληρώσατε τελευταίο.

Αυτός ο τρόπος φαίνεται στο παρακάτω σχήμα για το μαγικό τετράγωνο τρίτης τάξης.

Υπάρχει μόνο ένα μαγικό τετράγωνο τρίτης τάξης με αριθμούς από το 1 έως το 9, αν εξαιρεθούν τα μαγικά τετράγωνα που προκύπτουν από την ανάκλαση και την περιστροφή του.

Ο αριθμός που υπάρχει στο κεντρικό κελί του μαγικού τετραγώνου τρίτης τάξης μπορεί να βρεθεί χωρίς την εφαρμογή της παραπάνω μεθόδου, ως εξής:

Το άθροισμα των αριθμών από το 1 έως το 9 είναι 45. Άρα, το άθροισμα των αριθμών σε κάθε γραμμή, σε κάθε στήλη και στις δύο διαγώνιες του τετραγώνου τρίτης τάξης είναι 45/3 = 15. Συνεπώς, το άθροισμα των αριθμών της μεσαίας γραμμής, της μεσαίας στήλης και των δύο διαγωνίων είναι 4 ⋅ 15 = 60. Αυτοί οι αριθμοί είναι όλοι οι αριθμοί του τετραγώνου, οι οποίοι έχουν άθροισμα 45, συν τρεις φορές ο αριθμός του κεντρικού κελιού. Άρα, το τριπλάσιο του αριθμού που βρίσκεται στο κεντρικό κελί είναι 60 − 45 = 15. Επομένως, αυτός ο αριθμός είναι ίσος με 15/3 = 5.

Εφαρμόστε τη μέθοδο δημιουργίας μαγικών τετράγωνων περιττής τάξης που περιγράφηκε προηγουμένως για να δημιουργήσετε, πρώτον, ένα μαγικό τετράγωνο πέμπτης τάξης και, δεύτερον, ένα μαγικό τετράγωνο έβδομης τάξης.


138. Ειλικρινείς και ψεύτες (VΙ)

Ο κάθε κάτοικος ενός νησιού είναι είτε ειλικρινής είτε ψεύτης. Οι ειλικρινείς κάτοικοι λένε πάντα την αλήθεια και οι ψεύτες λένε πάντα ψέματα. Ένας ξένος ρώτησε τρεις κατοίκους του νησιού —τον Α, τον Β και τον Γ— αν είναι ειλικρινείς ή ψεύτες και πήρε τις εξής απαντήσεις:

Ο Α είπε: «Ο Β είναι ψεύτης».

Ο Β είπε: «Ο Γ είναι ψεύτης».

Ο Γ είπε: «Ο Α και ο Β είναι ψεύτες».

Τι είναι ο καθένας, ειλικρινής ή ψεύτης;


139. Ο λογαριασμός

Μια παρέα φοιτητών πήγε σε μια ταβέρνα, όπου έφαγαν και διασκέδασαν. Όταν ήρθε ο λογαριασμός, δύο είχαν φύγει και οι υπόλοιποι πλήρωσαν 2 ευρώ παραπάνω ο καθένας από ό,τι θα πλήρωναν αν οι φίλοι τους δεν είχαν φύγει. Ο λογαριασμός ήταν 48 ευρώ και πάντοτε τον μοιράζονταν. Πόσοι ήταν όταν πήγαν στην ταβέρνα;


140. Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

Ποιες είναι οι σωστές απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής;

1η ερώτηση

Η μόνη ερώτηση που έχει σωστή απάντηση τη Γ είναι:

Α) Η 1η ερώτηση.

Β) Η 2η ερώτηση.

Γ) Η 3η ερώτηση.

2η ερώτηση

Η σωστή απάντηση στην 1η ερώτηση είναι:

Α) Η Γ.

Β) Η Α.

Γ) Η Β.

3η ερώτηση

Η σωστή απάντηση στη 2η ερώτηση είναι:

Α) Η Γ.

Β) Η Α.

Γ) Η Β.

Last updated