21 - 40

21. Ανταλλαγή θέσεων

Σχεδιάστε μια σειρά επτά κελιών σε ένα φύλλο χαρτί. Μετά, τοποθετήστε τρία πούλια στα τρία πρώτα κελιά και τρία διαφορετικού χρώματος στα τρία τελευταία, για παράδειγμα, κόκκινα και πράσινα αντίστοιχα, όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Ο σκοπός είναι τα κόκκινα και τα πράσινα πούλια να ανταλλάξουν θέσεις με τις λιγότερες κατά το δυνατόν κινήσεις. Οι κανόνες είναι οι εξής:

Μπορείτε να μετακινήσετε μόνο ένα πούλι κάθε φορά.

Μπορείτε να μετακινήσετε τα κόκκινα πούλια μόνο προς τα δεξιά και τα πράσινα μόνο προς τα αριστερά.

Μπορείτε να μετακινήσετε ένα πούλι κατά μία θέση, αν το άδειο κελί βρίσκεται μπροστά του, ή κατά δύο θέσεις υπερπηδώντας το μπροστινό του πούλι, αν το άδειο κελί βρίσκεται πίσω από αυτό το πούλι.

1 2 3 4 5 6 7

22. Ωρολογιακές γωνίες

Πόσες μοίρες είναι η γωνία που σχηματίζει ο ωροδείκτης με τον λεπτοδείκτη όταν η ώρα είναι 3.20;


23. Ποιο δρόμο να πάρει;

Ένας ταξιδιώτης με προορισμό ένα αρχαίο κάστρο φτάνει σε ένα σημείο όπου ο δρόμος χωρίζεται στα δύο. Δεν γνωρίζει ποιο δρόμο να ακολουθήσει και κατευθύνεται προς ένα μικρό σπιτάκι για να ρωτήσει. Έχει ακούσει ότι εκεί ζουν δύο αδελφοί δίδυμοι με εντελώς αντίθετη συμπεριφορά: ο ένας λέει πάντα την αλήθεια, ενώ ο άλλος πάντα ψέματα. Ο ταξιδιώτης, όμως, δεν γνωρίζει ποιος από τους διδύμους λέει την αλήθεια και ποιος λέει ψέματα. Πώς θα βρει ποιο δρόμο πρέπει να ακολουθήσει κάνοντας μόνο μία ερώτηση σε έναν από τους δύο αδελφούς;


24. Το πρόβλημα των αξιωματικών

Ποιος είναι ο μέγιστος αριθμός αξιωματικών που μπορούν να τοποθετηθούν σε μια σκακιέρα αν δεν πρέπει να απειλεί ο ένας αξιωματικός τον άλλον; Σε ποιες θέσεις πρέπει να τοποθετηθούν;


25. Το δώρο (IV)

Σε ένα τηλεπαιχνίδι, όπου οι παίκτες καλούνταν να λύσουν διάφορες σπαζοκεφαλιές, ο παρουσιαστής του παιχνιδιού τοποθέτησε τρία όμοια κλειστά κουτιά μπροστά σε έναν από τους παίκτες που συμμετείχαν στο παιχνίδι, ένα από τα οποία περιείχε κάποιο δώρο. Ο παίκτης, για να πάρει το δώρο, έπρεπε να βρει ποιο κουτί το περιείχε. Σε κάθε κουτί υπήρχε μια επιγραφή. Ο παρουσιαστής πληροφόρησε τον παίκτη ότι η επιγραφή του κουτιού που περιείχε το δώρο ήταν αληθής και ότι τουλάχιστον η μία από τις άλλες δύο επιγραφές ήταν ψευδής.

Οι επιγραφές των κουτιών ήταν οι ακόλουθες:

Επιγραφή 1ου κουτιού: Το δώρο δεν είναι μέσα εδώ.

Επιγραφή 2ου κουτιού: Το δώρο δεν είναι στο 1ο κουτί.

Επιγραφή 3ου κουτιού: Το δώρο δεν είναι στο 2ο κουτί.

Ποιο κουτί περιείχε το δώρο;


26. Το ρολόι στον καθρέφτη

Ένα ρολόι τοίχου με δείκτες και χωρίς αριθμούς στο καντράν του είναι κρεμασμένο στον τοίχο ενός δωματίου. Στον απέναντι τοίχο είναι κρεμασμένος ένας καθρέφτης. Κάποια στιγμή, το είδωλο του ρολογιού στον καθρέφτη δείχνει την ώρα μπροστά κατά 2 ώρες και 20 λεπτά από την ώρα που δείχνει το ίδιο το ρολόι. Τι ώρα δείχνει εκείνη τη στιγμή το ρολόι;


27. Χωροχρονική σύμπτωση

Ένας χωρικός ξεκίνησε κατά την ανατολή του ήλιου από το χωριό του, που βρισκόταν στους πρόποδες ενός βουνού, για να πάει σε ένα μοναστήρι, που βρισκόταν στην κορυφή του βουνού. Πήρε το στενό μονοπάτι που οδηγούσε στο μοναστήρι και το ανέβαινε άλλοτε πιο γρήγορα και άλλοτε πιο αργά, έκανε αρκετές στάσεις και έφτασε στο μοναστήρι το μεσημέρι. Την άλλη μέρα το πρωί, κατά την ανατολή του ήλιου, πήρε το ίδιο μονοπάτι, για να επιστρέψει στο χωριό του, και το κατέβαινε άλλοτε πιο γρήγορα και άλλοτε πιο αργά και έκανε πάλι αρκετές στάσεις. Φυσικά, χρειάστηκε λιγότερο χρόνο για να φτάσει στο χωριό του από ό,τι για να ανέβει στο μοναστήρι. Πόσο πιθανό είναι ο χωρικός να πέρασε την ίδια ώρα από κάποιο σημείο του μονοπατιού και πηγαίνοντας στο μοναστήρι και επιστρέφοντας από αυτό;

28. Το μεγαλύτερο άθροισμα κερδίζει

Κόψτε από ένα χαρτόνι δέκα όμοιες κάρτες και γράψτε σε αυτές από έναν διαφορετικό αριθμό από το 1 έως το 10. Με αυτές τις κάρτες μπορείτε να παίξετε με έναν φίλο σας το εξής παιχνίδι: Τοποθετείτε τις κάρτες τη μία δίπλα στην άλλη σε τυχαία σειρά, για παράδειγμα, όπως φαίνεται παρακάτω. Στη συνέχεια, εσείς και ο συμπαίκτης σας παίρνετε εναλλάξ από μία κάρτα κάθε φορά, μόνο από τη μία ή την άλλη άκρη της σειράς, συνολικά πέντε κάρτες ο καθένας. Κερδίζει αυτός που το άθροισμα των αριθμών των καρτών του είναι μεγαλύτερο. Υπάρχει κάποια στρατηγική που να εξασφαλίζει τη νίκη;


29. Το τζόκινγκ

Ένας νέος άνδρας κάνει σχεδόν κάθε μέρα τζόκινγκ. Ξεκινάει από το σπίτι του, πηγαίνει μέχρι μια συγκεκριμένη πλατεία και επιστρέφει στο σπίτι του από τον ίδιο δρόμο, χωρίς να σταματήσει πουθενά. Ο νέος άνδρας τρέχει με ταχύτητα 6 χιλιόμετρα την ώρα από το σπίτι του έως την πλατεία και με ταχύτητα 8 χιλιόμετρα την ώρα κατά την επιστροφή. Από τη στιγμή που φεύγει από το σπίτι του μέχρι να επιστρέψει περνούν 35 λεπτά. Πόσο είναι το μήκος της διαδρομής από το σπίτι του μέχρι την πλατεία;


30. Οι μαρμελάδες

Μια κυρία έβαλε τις μαρμελάδες που έφτιαξε σε βάζα τριών μεγεθών και τα τοποθέτησε σε τρία ράφια όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Σε κάθε ράφι υπήρχαν συνολικά δυόμιση κιλά μαρμελάδα. Πόση μαρμελάδα περιείχε το μεγάλο βάζο, πόση το μεσαίο και πόση το μικρό;


31. Δυο δυο στα θρανία

Σε μια τάξη ενός φροντιστηρίου αγγλικών, παρακολουθούσαν τα μαθήματα πέντε κορίτσια και πέντε αγόρια. Η αίθουσα είχε πέντε θρανία και τα παιδιά κάθονταν ανά δύο, αλλά βρίσκονταν σε συνεχείς προστριβές για το ποιος θα κάτσει με ποιον. Για να διορθώσει αυτή την κατάσταση, η καθηγήτρια έκανε ένα πλάνο για πέντε συνεχή μαθήματα σύμφωνα με το οποίο σε κάθε θρανίο καθόταν ένα αγόρι μαζί με ένα κορίτσι και, το σημαντικότερο, από μάθημα σε μάθημα όλοι άλλαζαν θρανίο και κάθε αγόρι καθόταν δίπλα σε διαφορετικό κορίτσι, όπως και κάθε κορίτσι καθόταν δίπλα σε διαφορετικό αγόρι. Επιπλέον, ήταν πολύ εύκολο για τους μαθητές να θυμούνται σε ποιο θρανίο κάθονταν σε κάθε μάθημα. Μήπως μπορείτε και σεις να φτιάξετε ένα τέτοιο πλάνο;


32. Αντιστοίχιση (Ι)

Σε καθένα από τα σχήματα που βρίσκονται στα κελιά του παρακάτω πίνακα αντιστοιχεί ένας αριθμός. Στο τέλος των τριών πρώτων γραμμών και της πρώτης στήλης του πίνακα, βλέπετε το άθροισμα των αριθμών που αντιστοιχούν στα σχήματα αυτών των γραμμών και αυτής της στήλης. Ποιοι είναι οι αριθμοί που αντιστοιχούν στα τέσσερα σχήματα; Ποια είναι τα αθροίσματα των αριθμών που αντιστοιχούν στα σχήματα της τελευταίας γραμμής και των τριών τελευταίων στηλών;


33. Πόσοι είναι οι ψεύτες;

Σε μια αίθουσα, όπου γίνεται ένα πάρτι, βρίσκονται εκατό άτομα. Τουλάχιστον ένας λέει πάντα ψέματα και τουλάχιστον ο ένας από οποιαδήποτε δύο άτομα λέει πάντα την αλήθεια. Πόσοι είναι οι ψεύτες;


34. Περιστροφή νομίσματος

Ένα νόμισμα ξεκινάει από το πλάι ενός ίδιου σταθερού νομίσματος και κυλάει πάνω στην περιφέρεια του, χωρίς να γλιστράει. Πόσες πλήρεις περιστροφές θα κάνει μέχρι να ολοκληρώσει μία περιφορά;


35. Η διαδρομή του πύργου (Ι)

Σε μια σκακιέρα, ξεκινήστε με έναν πύργο από το τετράγωνο που στο παρακάτω σχήμα είναι σημειωμένο με το γράμμα Α, περάστε από κάθε τετράγωνο μία μόνο φορά και τελειώστε τη διαδρομή σας στο τετράγωνο από το οποίο ξεκινήσατε. Αυτό πρέπει να γίνει με δεκαέξι μόνο κινήσεις. Ο πύργος, όπως θα γνωρίζετε, κινείται οριζοντίως ή καθέτως, αλλά όχι διαγωνίως, προχωρώντας κάθε φορά κατά ένα ή περισσότερα τετράγωνα.


36. Κίνδυνος στο τούνελ

Δύο παιδιά περπατώντας κατά μήκος μιας σιδηροδρομικής γραμμής έφτασαν σε ένα τούνελ. Προχώρησαν μέσα στο τούνελ, παρόλο που δεν έπρεπε, και είχαν διανύσει τα 2/5 του τούνελ, όταν άκουσαν ένα τρένο να έρχεται. Δεν μπόρεσαν να καταλάβουν από ποια κατεύθυνση ερχόταν και τρομαγμένα άρχισαν να τρέχουν προς αντίθετες κατευθύνσεις, και τα δύο το ίδιο γρήγορα. Τελικά, μόλις που πρόλαβαν να βγουν από το τούνελ. Το παιδί που έτρεξε προς την κατεύθυνση από την οποία ερχόταν το τρένο βγήκε έξω τη στιγμή που το τρένο άρχισε να μπαίνει στο τούνελ, ενώ το άλλο βγήκε έξω τη στιγμή που το τρένο άρχισε να βγαίνει από το τούνελ. Πόσες φορές μεγαλύτερη ήταν η ταχύτητα του τρένου από την ταχύτητα με την οποία έτρεξαν τα παιδιά;


37. Η αρκούδα

Ένας κυνηγός είδε ξαφνικά μπροστά του μια αρκούδα. Και οι δύο τρόμαξαν και άρχισαν να τρέχουν, ο κυνηγός προς τον βορρά και η αρκούδα προς τη δύση. Έπειτα από λίγο, ο κυνηγός καθώς έτρεχε είδε πάλι την αρκούδα μπροστά του. Τι χρώμα είχε η αρκούδα;


38. Ένα τετράγωνο από τρία

Κόψτε τρία ίσα τετράγωνα από ένα χαρτί. Έπειτα, κόψτε δύο από τα τετράγωνα κατά μήκος μιας των διαγωνίων τους. Έτσι, θα έχετε ένα τετράγωνο και τέσσερα ίσα τρίγωνα. Τώρα, βρείτε έναν τρόπο να σχηματίσετε με τα τέσσερα τρίγωνα και το τετράγωνο ένα μεγαλύτερο τετράγωνο χωρίς να περισσέψει τίποτα. Επιτρέπεται να χωρίσετε το καθένα από τα τέσσερα τρίγωνα σε δύο τμήματα, το τετράγωνο όμως πρέπει να το χρησιμοποιήσετε ολόκληρο.


39. Τετραγωνισμός ορθογωνίου

Χωρίστε ένα ορθογώνιο με διαστάσεις 9 × 16 σε δύο ίσα τμήματα τα οποία, αν τα συνδυάσετε κατάλληλα, να σχηματίσουν ένα τετράγωνο.


40. Δίκαιο μοίρασμα (Ι)

Ποιος είναι ο δίκαιος τρόπος για να μοιράσουν δύο άτομα ένα κέικ;

Last updated