1 - 20
1. Το καλάθι με τα μήλα
Σε ένα καλάθι έχετε πέντε μήλα. Πώς θα τα μοιράσετε σε πέντε παιδιά, ώστε το κάθε παιδί να έχει ένα μήλο, αλλά και στο καλάθι να μείνει ένα μήλο;
Στα τέσσερα από τα πέντε παιδιά δίνετε από ένα μήλο και στο πέμπτο παιδί δίνετε το καλάθι με το τελευταίο μήλο.
2. Το ποδήλατο
Η τιμή ενός ποδηλάτου είναι ίση με εκατό ευρώ συν το μισό της τιμής του. Ποια είναι η τιμή του;
Η τιμή του, βεβαίως, είναι ίση με δύο φορές το μισό της τιμής του. Άρα, το μισό της τιμής του είναι εκατό ευρώ. Επομένως, η τιμή του είναι διακόσια ευρώ.
3. Τετράγωνα με σπίρτα (Ι)
Τοποθετήστε οκτώ σπίρτα όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Έπειτα, μετακινήστε δύο σπίρτα, έτσι ώστε να σχηματιστούν δύο τετράγωνα χωρίς να περισσεύει κανένα σπίρτο.


4. Το ρολόι της εκκλησίας
Όταν το ρολόι μιας εκκλησίας δείχνει ακριβώς 6, οι καμπάνες χτυπούν 6 φορές μέσα σε 5 δευτερόλεπτα. Πόσα δευτερόλεπτα διαρκούν οι χτύποι των καμπανών όταν το ρολόι δείχνει 12;
Διαρκούν 11 δευτερόλεπτα. Μεταξύ των 6 χτύπων υπάρχουν 5 ίσα διαστήματα, τα οποία μοιράζονται τον χρόνο των 5 δευτερολέπτων και, επομένως, το καθένα διαρκεί 1 δευτερόλεπτο. Μεταξύ των 12 χτύπων υπάρχουν 11 τέτοια διαστήματα, άρα περνάει χρόνος 11 δευτερολέπτων.
5. Σταυροειδής διάταξη
Σχηματίστε με έξι νομίσματα τον σταυρό που φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Έπειτα, μετακινήστε ένα νόμισμα, έτσι ώστε να υπάρχουν οριζοντίως και καθέτως τέσσερα νομίσματα.

Τοποθετήστε το τέταρτο νόμισμα της κάθετης σειράς των νομισμάτων πάνω στο δεύτερο.

6. Μια απλή διόρθωση
Η παρακάτω ισότητα δεν είναι σωστή.
5 + 5 + 5 = 550
Μπορείτε να τη διορθώσετε χαράζοντας μόνο μία μικρή ευθεία γραμμή;
Χαράξτε μια ευθεία γραμμή από το πάνω άκρο του πρώτου + έως το αριστερό του άκρο, ώστε να γίνει 4. Έτσι, θα προκύψει η ισότητα 545 + 5 = 550.
7. Τα οκτώ νομίσματα
Σχηματίστε ένα τετράγωνο με οκτώ νομίσματα όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. Έπειτα, μετακινήστε τέσσερα νομίσματα, έτσι ώστε να βρίσκονται τέσσερα νομίσματα σε κάθε πλευρά του τετραγώνου.

Πάρτε τα νομίσματα που βρίσκονται στη μέση των πλευρών του τετραγώνου και τοποθετήστε τα πάνω στα νομίσματα που βρίσκονται στις κορυφές του.

8. Τα πουκάμισα
Κάποιος, που μένει μόνος του, αλλάζει πουκάμισο κάθε μέρα και πλένει τα ρούχα του σε πλυντήριο έξω από το σπίτι του κάθε Σάββατο. Πόσα πουκάμισα το λιγότερο πρέπει να έχει;
Πρέπει να έχει το λιγότερο οκτώ πουκάμισα. Ένα που φοράει το Σάββατο όταν πλένει τα ρούχα του στο πλυντήριο και επτά που βάζει στο πλυντήριο για να έχει να φοράει μέχρι και το επόμενο Σάββατο.
9. Υποδιπλασιασμός τετραγώνου
Πώς πρέπει να διπλώσετε ένα τετραγωνικό φύλλο χαρτί για να έχετε πάλι ένα τετράγωνο, αλλά με τη μισή επιφάνεια;
Διπλώστε τις τέσσερις γωνίες του τετραγώνου φέρνοντας τις κορυφές του στο κέντρο του.

10. Παράδοξη ρίψη
Πώς θα πετάξετε μια μπάλα για να διανύσει κάποια απόσταση, να σταματήσει και αμέσως μετά να αντιστρέψει την πορεία της; Δεν επιτρέπεται να την πετάξετε σε κάποιο εμπόδιο, ούτε να τη δέσετε με σχοινί ή με λάστιχο.
Πετάξτε την μπάλα στον αέρα κατακόρυφα προς τα πάνω.
11. Η συνάντηση
Δυο φίλοι, που ζούσαν σε γειτονικά χωριά, ξεκίνησαν ταυτόχρονα από τα χωριά τους για να συναντηθούν. Οι δυο φίλοι βάδιζαν με ταχύτητα 4 χιλιόμετρα ανά ώρα. Ποια ήταν η απόσταση που τους χώριζε ένα τέταρτο πριν συναντηθούν;
Αφού βάδιζαν με ταχύτητα 4 χιλιόμετρα ανά ώρα, σε ένα τέταρτο ο καθένας διάνυε 1 χιλιόμετρο. Επομένως, η απόσταση που τους χώριζε ένα τέταρτο πριν συναντηθούν ήταν 2 χιλιόμετρα.
12. Με τρεις ευθείες
Χωρίστε το παρακάτω τετράγωνο με τρεις ευθείες γραμμές σε επτά μέρη, σε καθένα από τα οποία να υπάρχει ένας κύκλος.


13. Το μπουκάλι και ο φελλός
Ένα μπουκάλι αξίζει 1 ευρώ περισσότερο από τον φελλό του. Και τα δύο μαζί αξίζουν 1,10 ευρώ. Πόσο αξίζει το μπουκάλι και πόσο ο φελλός;
Αν το μπουκάλι είχε την ίδια αξία με τον φελλό, τότε μπουκάλι και φελλός θα άξιζαν μαζί 10 λεπτά και, επομένως, το καθένα θα άξιζε 5 λεπτά. Το μπουκάλι, όμως, αξίζει 1 ευρώ περισσότερο από τον φελλό. Άρα, το μπουκάλι αξίζει 1 ευρώ και 5 λεπτά και ο φελλός 5 λεπτά.
14. Το μισογεμάτο ποτήρι
Δύο φίλοι διαφωνούν για το πόσο νερό υπάρχει μέσα σε ένα ποτήρι σταθερής διατομής, όπως αυτό που φαίνεται στο σχήμα. Ο ένας λέει ότι το νερό είναι πάνω από τη μέση του ποτηριού και ο άλλος ότι είναι κάτω από τη μέση. Ποιος είναι ο πιο απλός τρόπος για να λύσουν τη διαφωνία τους; Δεν χρειάζεται να μετρήσουν το ύψος του νερού και να το συγκρίνουν με το ύψος του ποτηριού.

Οι δύο φίλοι θα γείρουν το ποτήρι έως ότου το νερό να φτάσει στο χείλος του. Αν η επιφάνεια του νερού αγγίζει την άκρη Α του πυθμένα, το νερό είναι ακριβώς το μισό από όσο χωράει το ποτήρι (πρώτο σχήμα). Αν φαίνεται μέρος του πυθμένα, είναι λιγότερο από το μισό (δεύτερο σχήμα). Αν η επιφάνεια του νερού βρίσκεται πάνω από την άκρη Α του πυθμένα, είναι περισσότερο από το μισό (τρίτο σχήμα).

15. Αναποδογυρίστε τα νομίσματα
Τοποθετήστε επτά νομίσματα στη σειρά με την κεφαλή από πάνω. Αν η αντιστροφή τριών νομισμάτων θεωρηθεί ως μία κίνηση, μπορείτε να αντιστρέψετε και τα επτά με τρεις τέτοιες κινήσεις, έτσι ώστε να έχουν τα γράμματα από πάνω;
1η κίνηση: Αντιστρέψτε το 1ο, το 2ο και το 3ο νόμισμα.
2η κίνηση: Αντιστρέψτε το 3ο, το 4ο και το 5ο νόμισμα.
3η κίνηση: Αντιστρέψτε το 3ο, το 6ο και το 7ο νόμισμα.
16. Ισότητα με σπίρτα (Ι)
Σχηματίστε με εννέα σπίρτα την παρακάτω εσφαλμένη ισότητα. Έπειτα, σχηματίστε μια σωστή ισότητα μετακινώντας ένα σπίρτο.

Πάρτε ένα σπίρτο από το σύμβολο της ισότητας και τοποθετήστε το πάνω από το σύμβολο της αφαίρεσης και παράλληλα με αυτό.

17. Το οικόπεδο με τα δέντρα (Ι)
Σε ένα οικόπεδο τετραγωνικού σχήματος, υπάρχει μια δενδρόφυτη περιοχή, η οποία επίσης έχει τετραγωνικό σχήμα. Στο παρακάτω σχέδιο του οικοπέδου, η δενδρόφυτη περιοχή παριστάνεται με το άσπρο τετράγωνο. Ο ιδιοκτήτης του οικοπέδου επιθυμεί να διατηρηθεί αυτή η περιοχή με τα δέντρα και να κατασκευασθούν στο υπόλοιπο οικόπεδο πέντε κατοικίες. Για αυτόν τον λόγο, θέλει να χωριστεί το οικόπεδο, εκτός της δενδρόφυτης περιοχής, σε πέντε μέρη ίδιου σχήματος και έκτασης. Πώς μπορεί να γίνει αυτό;


18. Γράμματα στη σειρά (Ι)
Ποια είναι τα δύο επόμενα γράμματα στην παρακάτω σειρά;
Ι, Φ, Μ, Α, Μ, Ι, Ι, Α, Σ, Ο, ...
Είναι το Ν και το Δ. Τα γράμματα είναι τα αρχικά των μηνών του έτους.
19. Τα μήλα του χωρικού
Ένας χωρικός έκοψε μερικά μήλα από μια μηλιά που είχε στο χωράφι του και ξεκίνησε να πάει στο σπίτι του. Σε κάθε συγχωριανό του που συναντούσε στον δρόμο έδινε τα μισά μήλα από όσα είχε κάθε φορά και ο καθένας από αυτούς του επέστρεφε ένα μήλο. Παρ’ όλα αυτά, ο χωρικός έφτασε στο σπίτι του με όλα τα μήλα που έκοψε από τη μηλιά του. Πώς είναι δυνατόν;
Αφού ο χωρικός έφτασε στο σπίτι του με όλα τα μήλα που έκοψε από τη μηλιά του, οι δύο πράξεις που επαναλαμβάνονταν με καθένα από τους συγχωριανούς του —να δίνει τα μισά μήλα και να του επιστρέφουν ένα— άφηναν αμετάβλητη την ποσότητα των μήλων που είχε. Αυτό σημαίνει ότι τα μισά μήλα που έδινε κάθε φορά ήταν το ένα μήλο που του επέστρεφαν, δηλαδή είχε όλα και όλα δύο μήλα.
20. Δεν είναι δίδυμα
Δύο παιδιά γεννήθηκαν την ίδια μέρα, τον ίδιο μήνα, το ίδιο έτος και έχουν τους ίδιους γονείς και όμως δεν είναι δίδυμα. Πώς είναι δυνατόν;
Έχουν ακόμη έναν αδελφό με τον οποίον γεννήθηκαν την ίδια μέρα, άρα είναι τρίδυμα.
Last updated